SJ lovar fortsatta förbättringar för pendlare

SJ har förbättrat punktligheten på Uppsalapendeln, men det kan bli ännu bättre, lovade vd Jan Forsberg när han mötte resenärer på centralstationen på torsdagen. Men de som vill ha fler sittplatser får vänta på dubbeldäckarvagnarna ytterligare någon månad.

Foto: Maria Nordholm

Uppsala2004-10-08 00:00
Kritiken från pendlarna mot SJ brukar handla om förseningar och dålig information. Samt att det ofta blir ståplats på tågen i rusningstrafik.
— Punktligheten har blivit bättre på sträckan sedan vi identifierade problemen och satte in åtgärder. I juli hade vi 99 procent som var mindre än fem minuter försenade, nu ligger vi på 95—96 procent, säger Jan Forsberg.

Strikta avgångstider
SJ har sedan i våras avdelat tåg som bara går Uppsala—Stockholm. Nu när tågen inte fortsätter förbi Stockholms central minskar också förseningarna. Sedan har man också blivit hårdare med att tågen verkligen går på minuten.
— Det har visat sig att tre minuters försening i Uppsala resulterar i 30 procents opunktlighet i Stockholm, en minut ger tio procent. Så nu är vi benhårda på avgångstiden, säger Jan Forsberg.
Att ett back-up-tåg nu varje kväll körs upp till Uppsala för att stödja morgontrafiken har också ökat pålitligheten.
SJ ska också testa att ta över trafikinformationen från banverket på Stockholms central för att snabbare kunna nå fram till resenärer med orsaken till ett stopp.
— Det svåra här är ju att vi inte vet själva ibland. Men att resenärer får snabb och riktig information är förstås väsentligt och vi jobbar på att lösa det.

Sittplatser
I Uppsalabesöket ingick också en träff med kommunpolitiker från Uppsala. Dubbelspår förbi Gamla Uppsala och ökad spårkapacitet in till Stockholm är det som kommunen och företaget framför allt vill samarbeta och trycka på om.
Under ledningens torsdagsbesök fick resenärerna sätta upp lappar med synpunkter i den medföljande tågvagnen. Om två—tre veckor ska SJ ha samlat ihop synpunkterna. En av dem gällde bristen på sittplatser på morgontågen.
— Vi använder allt vi har nu och de nya dubbeldäckarvagnarna testas fortfarande av leverantören. Det är tveksamt om de kan vara i trafik i oktober, men vi hoppas att det blir före årsskiftet, säger Jan Forsberg.

Fotnot: SJ kör varje dag över 100 tåg med 14 500 resenärer mellan Uppsala och Stockholm.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om