SJ lovar bättre information

Försenade tåg och bristfällig information har kommit att bli vardag för många resenärer under de senaste vintrarna. Nu utlovar SJ bättre kommunikation.

Elina Yli-Torvi, SJ:s trafikinformatör, kollar sj:s applikation till smart phones på Uppsala Central.

Elina Yli-Torvi, SJ:s trafikinformatör, kollar sj:s applikation till smart phones på Uppsala Central.

Foto: Oscar Segerström

Uppsala2011-07-20 11:56

–  Vi vet att det inte har varit bra och att vi har en del utmaningar, säger Elina Yli-Torvi, ansvarig för SJ:s trafikinformation.

Efter de senaste två vintrarna med många förseningar och inställda tåg har SJ arbetat med att förbättra informationen till sina resenärer. I vintras infördes en sms-tjänst på prov med trafikinformation till pendlare mellan Uppsala och Stockholm. Enligt SJ visade sig tjänsten fungera bra och efter små förbättringar har tjänsten nu även införts på fler sträckor.

Till hösten lanseras en mobilapplikation för Iphone och Androidmobiler med aktuell trafikinformation. Det finns sedan tidigare applikationer med aktuella tågtider som tagits fram av privatpersoner men nu lanserar SJ sin egen variant. Sedan ett par år finns SJ även i sociala medier som Facebook och Twitter. Men än så länge uppdateras informationen endast dagtid och det händer att andra Twitter-användare har mer och bättre information.
–  Vi kommer alltid ligga steget bakom folk som sitter ombord och använder Twitter. Men vi jobbar med att bli bättre, säger Elina Yli-Torvi.

Förutom mer information via mobilen satsar SJ på mer realistiska tidsprognoser vid förseningar. Ett problem har varit att tiden för förseningen ändras, oftast med fem minuter i taget, vilket kan vara provocerande för den som väntar och inte kan bedöma hur stor förseningen faktiskt är.

Prognoserna bygger på samverkan mellan Trafikverket och SJ och resenärerna har ibland upplevt informationen som bristfällig eller tvetydig.

Vad har ni gjort för att förbättra kommunikationen mellan er och Trafikverket?
–  Nu tittar vi gemensamt på synpunkter och förbättringar. Vi arbetar fortfarande på var sitt håll men också mer fokuserat mot ett gemensamt mål.

Information om alternativa resvägar eller färdmedel vid förseningar är fortfarande till stor del upp till resenärerna själva. SJ ger information om ersättningsbussar eller nya alternativ om man missat en anslutning, men alternativ med andra bolag eller andra avgångar ges inte.
– Vi kan inte hänvisa resenärer på ett tåg med nio vagnar till ett annat tåg med fyra vagnar om vi inte vet att alla kan få plats. Och att informera om avgångar där våra biljetter inte gäller kan vara ett problem eftersom det inte är säkert att resenärerna uppfattar att våra biljetter inte gäller där, säger Elina Yli-Torvi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om