Borttagna SJ-automater kan kosta dig 100 kronor extra

100 kr i serviceavgift på en SJ-biljett till Stockholm. Eller 30 kronor. Det måste den som inte kan använda SJ:s app eller hemsida betala sedan SJ tagit bort biljettautomaterna på Resecentrum. "Diskriminering", säger en resenär.

Andreas Jansson, driftsansvarig på Pressbyrån på Resecentrum, säger att de ofta möter frustrerade resenärer som inte vet hur man köper sin SJ-biljett.

Andreas Jansson, driftsansvarig på Pressbyrån på Resecentrum, säger att de ofta möter frustrerade resenärer som inte vet hur man köper sin SJ-biljett.

Foto: Niklas Skeri

Uppsala2023-11-24 11:30


Sedan september är SJ:s biljettautomater borta från Resecentrum i Uppsala. Den som inte vill eller kan köpa sin biljett via SJ:s app eller hemsida är hänvisad till Pressbyrån.

– Det kommer ofta frustrerade kunder som inte vet hur de ska köpa sin biljett. Fler än man tror verkar ha behov av att köpa biljetten utan att använda SJ:s app. Vi ser en hel del desperation, säger Andreas Jansson, driftsansvarig på Pressbyrån på Resecentrum.

Just här har butiken ordnat så att kunden kan köpa biljetten i självservicekassorna. Med en högre serviceavgift för den som köper biljetten över disk ska kunderna styras till självservicen. 

undefined
Emelie Andersson är Pressbyråns butikschef i Resecentrum. Här har man gjort det möjligt att köpa SJ-biljetten med kort i snabbkassan. Inom kort ska mer skyltmaterial som guidar resenärerna sättas upp, berättar hon.

Över disk blir serviceavgiften 100 kr, oavsett om resan är till Stockholm eller Haparanda. Köper man biljetten i självservicekassan är avgiften i stället en viss procent på biljettpriset, som minst 30 kronor – som på en biljett till Stockholm – och som mest 100 kronor. 

Enligt SJ har övergången i hela Sverige i stort gått bra. Fler än 99 procent av alla köp görs i appen eller på webben, säger Martina Nord på SJ:s pressavdelning.

– Vi har inte fått några stora reaktioner. Automaterna hade nått sin livslängd och att investera i nya var inte ett alternativ med de kundmönster vi ser, säger hon. 

undefined
Martina Nord är presstalesperson på SJ. Att biljettautomaterna är borta har inte väckt några starka reaktioner, säger hon.

Vad säger du om att Pressbyrån möter frustrerade SJ-resenärer som inte vet hur de ska köpa biljett?

– Jag är ledsen för det. Är det många som upplever att de missat informationen så har vi misslyckats. 

Vad gör man om Pressbyrån är stängd?

– Det problemet har vi inte stött på. Det går att ringa vårt kundcenter och köpa en biljett, utan serviceavgift, säger Martina Nord.

undefined
Andreas Jansson, driftsansvarig på Pressbyrån på Resecentrum, säger att de ofta möter frustrerade resenärer som inte vet hur man köper sin SJ-biljett.

I den årliga studien Svenskarna och internet framgår att det finns många äldre som inte använder internet och upplever det som krångligt och svårt med service över appar och webbsidor.

En som reagerar mot att automaterna är borta är 84-åriga Uppsalabon Katarina Reuterswärd Wolters. Hon har kontaktat SJ i saken.

– Det här är diskriminering. Många av mina vänner har inte en smartphone. Nu får de betala extra avgifter, säger hon.

undefined
På stationsområdet finns inte längre några SJ-automater kvar.

SJ:s svar var att det går att ringa kundtjänst. Då betalar man genom att läsa upp sitt kortnummer och får sedan biljetten på sms.

– Det är krångligt och tar lång tid, bara för en biljett mellan Uppsala och Stockholm. Så ska det inte vara, säger Katarina Reuterswärd Wolters.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!