”Situationen har kostat Citymail stora summor”

Post som levererats veckor försent har lett till ett groende missnöje bland Citymails kunder i Uppsala. Problemen fortsätter hopa sig för Citymail men kommunikationsansvarige, Patrik Allinger, berättar att man räknar med att vara ikapp nästa vecka.

I ett svar till Post- och telestyrelsen berättar Citymail att förseningarna av postutdelningen både påverkat kunder och företaget negativt.

I ett svar till Post- och telestyrelsen berättar Citymail att förseningarna av postutdelningen både påverkat kunder och företaget negativt.

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Uppsala2019-02-09 17:49

I januari inledde Post- och telestyrelsen (PTS) ett tillsynsärende mot postföretaget som har tusentals kunder i Uppsala. Allra värst var problemen i december och januari då hundratals läsare hörde av sig till UNT. I slutet av januari meddelade Citymail att man arbetade extra på helger och tog in mer personal för att komma i ordning med problemen.

– Vi har fortsatt jobba helger och kommer göra det även den här veckan. Som det ser ut nu så ligger vi en utdelningscykel - det vill säga tre dagar - efter i ett fåtal områden i Uppsala. Men om inget oförutsett händer så ska vi kunna vara tillbaka i normal drift nästa vecka, säger Patrik Allinger.

Läs mer:Poststrulet med Citymail fortsätter

Vecka för vecka har Citymail lämnat in skriftliga rapporter till PTS som följer hur företaget arbetar med problemen. Men då tillsynsärendet fortfarande är pågående är mycket fortfarande sekretessbelagt.

Läs mer: "Citymail borde ha slagit larm"

Citymail skriver bland annat: "De missöden som uppstått i samband med uppstarten av den nya enheten har inte bara påverkat mottagare och kunder negativt. Hanteringen av situationen har också kostat och fortsätter kosta Citymail stora pengar och mycket stora interna ansträngningar."

Läs mer:"Nej, postoperatören har inget ansvar"

Citymail skriver även att företaget behöver bli mer noggranna i sitt förberedelsearbete inför större förändringar. "För att öka kontrollen har ledningen nu också beslutat att alla större förändringar, som exempelvis enhetsförändringar, behöver godkännande av vd innan de genomförs".

Detta har hänt

Sedan början av december har postoperatören Citymail (tidigare Bring Citymail) haft omfattande problem med postutdelningen i Uppsala, med förseningar på flera veckor.

Hundratals upprörda Uppsalabor från alla stadsdelar kontaktade tidningen och berättade om bland annat påminnelseavgifter på räkningar som aldrig levererats, körförbud på bilar sedan fordonsskatten inte betalts och betyg till elever som inte kommit fram. Post- och telestyrelsen håller på med en tillsyn av Citymail.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!