Sigtunas vetorätt står fast

Sigtuna kommun kommer att ha sista ordet när det gäller fler banor på Arlanda. Det slås fast i en utredning som i går lämnades över till näringsminister Björn Rosengren.

Uppsala2002-01-18 00:01
— Sigtuna har inte frånsagt sig rätten att åberopa sitt veto, sade Björn Rosengren när han tog emot rapporten på en presskonferens på Rosenbad i går.
Rapporten ingick som en del i den stora tvärpolitiska Stockholmsberedningen som i går presenterade ett delbetänkande om trafikproblemen i Stockholmsregionen. Sedan förra våren har en riksdagsledamot, moderaten Catharina Elmsäter-Svärd, haft ett särskilt uppdrag av regeringen i beredningen att föra en diskussion mellan Sigtuna kommun och Luftfartsverket.
Diskussionen gäller det avtal som kommunen och Luftfartsverket skrev 1991 inför byggandet av tredje banan.

Olika syn på avtalet
Där ges Sigtunas politiker rätten att säga nej till fler start- och landningsbanor. Men parterna har haft olika syn på om avtalet är giltigt eller inte, så här ett drygt decennium senare.
För Luftfartsverket och regeringen är Sigtunas kommunfullmäktige med tio partier och svag majoritet också en osäker plats för ett avgörande som är hela landets intresse. Men det kortfattade avtalet, med bara två paragrafer, har visat sig starkt.
I Catharina Elmsäter-Svärds rapport står klart att båda parterna kommer att betrakta avtalet som giltigt.

"Gälla för all framtid"
— Sigtuna har inte behövt ta ställning till ett konkret beslut om fler banor. Den drivkraft vi har haft är att avtalet ska följas. Det innebär att Luftfartsverket får ta fram planeringsunderlag för en utbyggnad, däremot inte ta några ytterligare steg innan Sigtuna kommun fått frågan, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
Hon har tagit hjälp av advokatbyrån Linklaters Lagerlöf för att granska det civilrättsliga avtalet. Juristernas slutsats är att Luftfartsverket har begränsad möjlighet att säga upp avtalet eller ändra innehållet. Man menar också att avtalet som det är utformat "skall anses gälla för all framtid".

Inga löften om satsningar
Under förra året hävdade kommunalrådet i Sigtuna, Peter Kockum (m), vid flera tillfällen att en fjärde bana på Arlanda kunde accepteras om kommunen fick kompensation i form av till exempel nya vägar och järnvägar.
I den färdiga rapporten står att frågor om infrastruktur i Sigtuna kommun "kan komma att aktualiseras i den kommande processen".
Har Sigtuna fått några löften om konkreta satsningar i utbyte mot ett ja till fler banor?
— Nej, vi har inte haft den diskussionen alls, det behövdes aldrig. Men man har efterfrågat någon form av organisation från statens sida som ser kommunen och flygplatsen som en enhet om en ökning av kapaciteten på Arlanda blir aktuell.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!