Sigtunahöjden mot strömmen
Lågkonjunkturen slår hårt mot konferensanläggningarna i länet. Antalet bokningarna har minskat betydligt sedan hösten 2008. Men Sigtunahöjdens Hotell och Konferens går mot strömmen. Företagets första kvartalsrapport för 2009 visar på rekordförsäljning.
Receptionisten Sanna Kärvestedt har en lugn vecka då Uppsalaborna har påsklov. Nästa vecka väntar dock fullt hus.
Foto: Kattis Strömgren
- Det är viktigt att ha en image. Gärna en sådan som avviker. Det gör att gästerna får något att hänga upp sina minnen på. Vi har kinesiskt tema eftersom Luodian Town utanför Shanghai byggts med inspiration från Sigtuna och är kommunens "systerstad", säger Mats Liljefors.
Han tycker att fler konferensanläggningar borde profilera sig bättre. I dag konkurrerar bara Hasseludden i Stockholm med sitt japansk tema om kunderna som söker en anläggning med annorlunda image. Vad sägs om en anläggning i indisk stil?
- Ja, det var en bra idé. Det tycker jag att någon borde satsa på. Men det måste naturligtvis finnas en naturlig koppling till Indien på den platsen, säger Mats Liljefors.
Under årets tre första månader har Sigtunahöjden ökat sin försäljning med 16 procent jämfört med första kvartalet förra året. Fortsätter försäljningstakten tror Mats Liljefors att 2009 års försäljningssiffror kan bli lika höga som förra året då företaget omsatte 42 miljoner kronor.
- Vi hade räknat 2009 som ett förlorat år och budgeterat med en försäljningsminskning på 10 procent. Nu hoppas jag att trenden håller i sig. Vi är lyckligt lottade, säger Mats Liljefors.
I Sigtuna- Arlandaområdet finns 17 hotell och konferensanläggningar. Konkurrensen är stenhård. I Sigtunahöjdens reception berättar Sanna Kärvestedt att det främst är företag från Stockholm som kommer till anläggningen.
Men nu när Uppsalaborna har påsklov är det tomt i konferenslokalerna, sånär som på två mindre sällskap.
- Men nästa vecka har vi fullt. Vi har bra rykte i branschen, det måste man nog ha om man ska överleva i lågkonjunkturen, säger Sanna Kärvestedt.
Sigtunahöjden har två år i rad fått utmärkelsen "Bästa service" av konferensbokningsföretaget SKD. Något som Mats Liljefors tror haft stor betydelse för årets rekordresultat.
- De flesta företag väljer konferensanläggning efter rekommendationer. Därför är service oerhört viktigt. Vi har till exempel alltid nattvakter för att öka säkerheten på anläggningen, säger han.
Mats Liljefors medger också att anläggningens läge nära Arlanda är en stor tillgång i lågkonjunkturen då företagarna håller i plånboken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!