Signalfel försenade tågministern

20 minuter försenat rullade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärds tåg in i Uppsala. Hon kom till resecentrum för att prata om hur tågtrafiken funkar.

Catharina Elmsäter-Swärd Uppsala Central

Catharina Elmsäter-Swärd Uppsala Central

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2013-09-20 11:52

Det var en trio tunga namn som skulle komma in med kvart i tio-tåget från Sala: infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd, SJ:s vd Christer Fritzon och Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm. Klockan hann bli fem över tio innan de klev av på perrongen. Deras tåg hade nämligen sinkats av ett signalfel.
Välkommen, nu har du fått testa på livet som pendlare!
– Ja men vi fick så bra information, så det gick bra. Jag inbillar mig att om man får reda på vad som sker är det lättare att anpassa sig, säger Catharina Elmsäter-Swärd.

Men varför funkar tågtrafiken så pass dåligt?
– På sträckan Uppsala-Stockholm är det en utmaning att så många vill åka tåg, och då är det ännu viktigare med bra info i tid så att folk kan planera sin dag. Det ska vi bli ännu bättre på i vinter genom ett utökat samarbete mellan de som har hand om tågtrafiken. Och vi jobbar hela tiden med förbättringar, som rälsbyten och skarvar på kontaktledningar.

Det stora problemet är väl ändå att det är för få spår?
– Jo, men det kommer att ta rätt många år innan nya spår är på plats och till dess får man titta på vad som kan göras på olika håll.

Men fler spår mellan Uppsala och Stockholm finns ju inte ens på planeringsstadiet?
– Nej, men man får tänka på hela järnvägssystemet. Min roll är att prioritera och se var insatser får störst effekt. Citybanan som ska vara klar 2017 kommer att ta bort en flaskhals in till Stockholm och därmed förbättra också för Uppsalapendlarna.

Kan du förstå Uppsalapendlare som tycker att det prioriteras fel?
– Absolut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om