Det fanns fem punkter på Skolinspektionens lista över åtgärder som måste åtgärdas. Utöver de ovan nämnda handlade det även om mer rutinbaserade saker, som ett formellt beslut om undervisningstimmar som man hade missat att göra och information som behövde göras tydligare.
En del av felen har man redan hunnit fixa till, men vissa av åtgärderna är svårare att genomföra, enligt Stephen Pettersson, rektor för Centrum för vuxenutveckling, som har SFI-undervisningen.
– Att vi inte har gett stöd till elever med särskilda svårigheter, det är en svår grej. Det är svårt att veta om någon har en långsam inlärning, andra allmänna svårigheter eller om det är dyslexi, säger han.
Det är svårt att hitta personal med kompetens att avgöra om någon som talar ett annat språk lider av exempelvis dyslexi. Skolan ska dock försöka rekrytera en sådan person.
Förutom de åtgärder som Skolinspektionen kräver att Centrum för vuxenutveckling måste göra så påpekades även andra saker. Det rörde bland annat att skolan borde se till att studerande som behöver det kan få hjälp med läs- och skrivinlärningen på sitt modersmål.
Något krav att ge sådant stöd finns inte enligt Stephen Pettersson. Anledningen till att man inte gett det är åter svårigheter att hitta kompetent personal.
–Det går att få tag på hemspråkslärare, men vi har svårare att få tag på lärare som kan alfabetisering. Vi kommer att titta efter det, säger Stephen Pettersson.
Han är positiv till Skolinspektionens granskning av undervisningen.
– Det är väldigt bra att få en utomstående blick som tittar kritiskt på vår verksamhet och hittar grejer som vi kan göra bättre. Det fick gärna vara mer av Skolinspektionen i skolvärlden, säger Stephen Pettersson.
Skolinspektionen skriver i sin rapport också att ”inspektörerna kan se ett engagemang från lärarnas sida i kombination med tydliga krav och respekt för de studerande.”