Sexistisk reklam kritiseras

Uppsalabaserade spelföretaget Starbreeze har hamnat i blåsväder, efter att en reklamfilm för deras kommande spel Payday 2 lagts ut på Youtube.

Skärmdump från Youtube.

Skärmdump från Youtube.

Foto:

Uppsala2013-03-28 12:41

reklamfilmen syns två kvinnliga deltagare från tv-programmet Top Model gå runt på spelstudion Overkill Softwares kontor och prata om hur de ska hitta sexiga tjejer till det kommande filmprojektet Payday.
Tonen i filmen har upprört många. Bland annat twittrade regissören och spelutvecklaren Josef Fares på måndagen att han just då skämdes över att jobba för Starbreeze/Overkill.

I ett offentligt uttalande tar Starbreeze nu avstånd från filmen och skriver att varken de eller Overkill har godkänt filmen eller innehållet.
Nu har Starbreeze inlett en intern utredning om hur filmen kunde kommar ut på Youtube. Vidare skriver företaget att de inte stödjer den kvinnosyn som framställs i reklamfilmen.

- Under en period tog vi in förslag på olika marknadsföringsidéer för filmprojektet Payday. Den här filmen hör av självklar anledning till en av de idéer som vi direkt avfärdade och tackade nej till, kommenterar Starbreeze vd, Bo Anderson Klint.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!