Därför vill politikerna se färre bilar på Uppsalas gator

Sex av tio resor i Uppsala är så korta att de kan göras gående eller med cykel. Det är slutsatsen i en konsultrapport.

P-platser i Rosendal

Foto: Staffan Wolters

Uppsala2024-08-08 05:00

Nyheten i korthet

  • Sex av tio resor i Uppsala är kortare än fyra kilometer och skulle kunna göras till fots eller med cykel. Det uppges i en rapport från konsultföretaget Tyréns.
  • För att förbättra framkomligheten vill kommunen minska biltrafiken och antalet parkeringsplatser i centrum.
  • Andelen hushåll i Uppsala som äger bil har minskat med 32 procent sedan 2015.

I och med en ökande befolkning blir det allt trängre för bilisterna på Uppsalas gator. Men enligt en undersökning från konsultföretaget Tyréns kan Uppsalaborna i många fall ta sig fram utan bil.

I samarbete med Telia har Tyréns undersökt rörelsemönstret för Uppsalabornas mobiler. Kartläggningen, som omfattar över en halv miljon anonymiserade dagliga resor i Uppsala kommun under 2023, visar att drygt sex av tio resor i Uppsala är kortare än fyra kilometer.

undefined
Cykling och kollektivtrafik i Uppsala ska ges ökad konkurrenskraft gentemot biltrafiken. Så står det i kommunens program för mobilitet och trafik.

Konsultfirman drar slutsatsen att de här högst fyra kilometer långa resorna skulle kunna genomföras gående eller med cykel på högst 15 minuter.

Uppgifterna ger eldunderstöd åt kommunens trafikmål som säger att bilåkandet i delar av Uppsalas tätort ska minska, framför allt i innerstan. Även antalet p-platser på gatorna i centrala Uppsala ska hållas nere. Innebär det här att kommunledningen är bilfientlig?

undefined
"Vi är inte bilfientliga men det blir allt trängre på Uppsalas gator och därför måste bilåkandet begränsas". Det säger Rafael Waters (S), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.

 – Det handlar inte om att vi är för eller emot bilar. Det avgörande är framkomligheten, säger Rafael Waters (S), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.

– Redan nu finns flera områden i Uppsala som inte har plats för fler bilar och samtidigt växer befolkningen. För att vi ska kunna klara det här måste fler gå, cykla och åka kollektivt.

I syfte att öka framkomligheten vill den rödgröna kommunledningen även se färre p-platser på gator och torg i områden där det kan vara svårt att ta sig fram.

undefined
63 procent av alla resor i Uppsala är kortare än fyra kilometer. Detta enligt ett konsultföretag som kartlagt mobilers rörelsemönster.

Ett exempel Rafael Waters lyfter fram är Fyris torg där p-platserna tagits bort fram till hösten för att ge plats åt stadsliv och torghandel. I stället för att ta upp plats längs gatorna i centrala Uppsala ska bilar parkeras i p-hus eller p-garage är tanken. 

Vad gäller dem som bor i Uppsalas utkanter eller i kransorterna vill kommunen att de inte tar bilen in i stan om det går att undvika. För att åstadkomma det är andra insatser aktuella.

– Om deras bilanvändning ska minska måste det finnas pendlar- och infartsparkeringar eller en väl utbyggd kollektivtrafik med täta turer, framhåller Rafael Waters.

Utvecklingen verkar gå kommunens väg på så vis att en sjunkande andel av Uppsalaborna har bil. Sedan 2015 har andelen hushåll i kommunen som äger bil minskat med 32 procent.

undefined
Kommunalrådet Therez Almerfors (M) vill utreda hur trafiken fungerar i Uppsalas nybyggda områden där bilarna ibland fått stå tillbaka.

I nybyggda stadsdelar som Rosendal har bilarna i vissa fall fått en ganska undanskymd plats och där kan det upplevas som krångligt att ha bil. Moderaternas kommunalråd Therez Almerfors är kritisk.

– I till exempel Rosendal har det blivit för få gatuparkeringar vilket många av de som bor där är missnöjda med. Dessutom har kommunen tagit bort befintliga parkeringar vilket förvärrar situationen. Det har skett samtidigt som vänsterstyret försvårar för kollektivtrafiken i området.

undefined
För att stärka cykeltrafiken i Uppsala vill kommunen skapa fler säkra cykelstråk och fler genvägar för cykel.

– För att bygga det Uppsalaborna efterfrågar behöver vi utvärdera hur trafiksituationen fungerar i de nybyggda bostadsområdena där bilen getts ett begränsat utrymme, säger Therez Almerfors.

Vad gäller trafikpolitiken i just Rosendal är Moderaterna i stora drag överens med kommunledningen, det vill säga att gående, cyklister och kollektivtrafik i det området ska prioriteras framför bilister, uppger Therez Almerfors.

undefined
Andelen hushåll i Uppsala kommun som äger bil har minskat med 32 procent sedan 2015.

Enligt den senaste statistiken, som är från 2015, skedde då 32 procent av alla resor i Uppsala tätort med privata motorfordon. Kommunens mål är att alla resor i Uppsala år 2050 ska göras med hållbara färdmedel. "Förenklat kan det innebära att gång, cykel och kollektivtrafik prioriteras i staden medan bil har en annan prioritet på landsbygden", skriver kommunen i sitt trafikprogram.  

Kommunens trafikprogram

"År 2050 sker alla resor och transporter i Uppsala kommun med hållbara färdmedel." Så står det i Uppsala kommuns program för mobilitet och trafik. Begreppet "hållbara färdmedel" består enligt kommunen av flera delar. Det handlar till exempel om fordon som orsakar lite klimatutsläpp, tar upp små ytor, är tillgängliga för alla grupper, spar tid, gynnar samhällsekonomin samt orsakar lite buller och utsläpp till luften.

I programmet anges att cykling och kollektivtrafik ska stärkas gentemot biltrafiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!