Sex av tio butiker kräver leg vid folkölsinköp
Sex av tio butiker i Uppsala kräver legitimation vid försäljning av folköl till ungdomar. Det visar en undersökning som Svensk Handel nyligen genomfört. Resultatet är betydligt bättre än vid motsvarande undersökning 1996 då åtta av tio butiker struntade i att begära legitimation av ungdomarna.
Undersökningen omfattar 30 butiker i Uppsala. Ungdomar som fyllt 18 år testade handlarnas egenkontroll genom att försöka köpa folköl i butikerna. Det visar sig att 61 procent av de kontrollerade butikerna krävde legitimation vid ölköpet.
Enligt Meta Troell har små butiker, särskilt invandrarägda butiker bättre kontroll på försäljningen än större livsmedelsbutiker.
- Jag vet inte varför det är på det viset, men kanske det beror på att det är färre personer som jobbar i de små butikerna, det är mindre omsättning på anställda och då är det lättare att informera om vilka regler som gäller. Samtidigt ska vi komma ihåg att det inte är butiker som säljer öl, det är människor, säger Meta Troell.
"Viktigt att ta ansvar"
Ölkontrollerna ingår i ett projekt som Svensk handel kallar "Folköl på fullaste allvar" och som förutom provköpen även omfattar information och utbildning till butikerna.
Det är ingen tillfällighet att undersökningen presenteras dagarna före valborgshelgen. Det är en helg där många unga människor gör sin alkoholdebut.
- Det är viktigt att detaljhandeln tar sitt ansvar. Jag tror många människor inte riktigt förstår allvaret. En burk folköl motsvarar faktiskt en snaps. Folkölen är inte alls så oskyldig och harmlös som många tror, den kan vara första steget på ungdomarnas alkoholtrappa, säger Meta Troell.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!