Semesterkaos på Arlandabussarna: "Hemsk start på dagen"

Inställda avgångar och proppfulla bussar har under sommaren blivit en vana för bussresenärer till Arlanda. Under semestertiderna har läget förvärrats ytterligare. Nu besvarar UL kritiken.

Genom att vara ute i god tid och uppdatera sig via UL-appen om vilka avgångar som ställs in kan man undvika att råka illa ut, menar Nikodemus Kyhlén, marknadschef på UL. " De allra flesta turerna går ju faktiskt", menar han.

Genom att vara ute i god tid och uppdatera sig via UL-appen om vilka avgångar som ställs in kan man undvika att råka illa ut, menar Nikodemus Kyhlén, marknadschef på UL. " De allra flesta turerna går ju faktiskt", menar han.

Foto: UL / Douglas Dahlström

Uppsala2023-07-26 05:00

Järnvägsreparationerna pågår fortfarande sedan ett Arlanda Express-tåg spårade ur i maj. Först vid slutet av augusti väntas tågtrafiken till Arlanda kunna återgå till det normala. Under semestertiderna har detta orsakat ett hårt tryck på busstrafiken och resenärer vittnar om en ohållbar situation.

– Det är en hemsk start på dagen. Trängsel uppstår redan vid busshållplatsen och folks sämsta sidor kommer fram i jakten på sittplatser. Många får stå upp under hela resan, berättar en pendlare.

undefined
Linje 801 avgår en gång i halvtimmen från Uppsala C och har under sommaren fått ta många av de ordinarie tågresenärerna.

Enligt Nikodemus Kyhlén, marknadschef på UL, är man medvetna om situationen.

– Vi har verkligen full förståelse för att detta inte är bra och gör så gott vi kan för att fler avgångar ska kunna köras som planerat, säger han.

Som åtgärd mot inställda busslinjer har UL tvingats omprioritera trafiken och ställa in mindre populära linjer. Trots det blir flera avgångar inställda. Problemet beror nämligen inte bara på tågtrafiken utan också på chaufförsbrist.

undefined
I slutet av augusti beräknas tågtrafiken kunna gå till och från Arlanda som vanligt igen.

– Pandemin var tuff för branschen. Många timanställda chaufförer lämnade yrket. Det faktum att man måste fyllt 25 för att få lov att köra buss i linjetrafik gör det också svårt att hitta nya chaufförer, säger Nikodemus Kyhlén.

Enligt honom var man dock bättre förberedda på ett högt antal resenärer denna sommar än tidigare år. 

– Man ska absolut kunna ställa krav på en fungerande kollektivtrafik men oväntade händelser kan alltid inträffa, menar Nikodemus Kyhlén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!