Semesterkaos pÄ Arlandabussarna: "Hemsk start pÄ dagen"

InstÀllda avgÄngar och proppfulla bussar har under sommaren blivit en vana för bussresenÀrer till Arlanda. Under semestertiderna har lÀget förvÀrrats ytterligare. Nu besvarar UL kritiken.

Genom att vara ute i god tid och uppdatera sig via UL-appen om vilka avgÄngar som stÀlls in kan man undvika att rÄka illa ut, menar Nikodemus Kyhlén, marknadschef pÄ UL. " De allra flesta turerna gÄr ju faktiskt", menar han.

Genom att vara ute i god tid och uppdatera sig via UL-appen om vilka avgÄngar som stÀlls in kan man undvika att rÄka illa ut, menar Nikodemus Kyhlén, marknadschef pÄ UL. " De allra flesta turerna gÄr ju faktiskt", menar han.

Foto: UL / Douglas Dahlström

Uppsala2023-07-26 05:00

JÀrnvÀgsreparationerna pÄgÄr fortfarande sedan ett Arlanda Express-tÄg spÄrade ur i maj. Först vid slutet av augusti vÀntas tÄgtrafiken till Arlanda kunna ÄtergÄ till det normala. Under semestertiderna har detta orsakat ett hÄrt tryck pÄ busstrafiken och resenÀrer vittnar om en ohÄllbar situation.

– Det Ă€r en hemsk start pĂ„ dagen. TrĂ€ngsel uppstĂ„r redan vid busshĂ„llplatsen och folks sĂ€msta sidor kommer fram i jakten pĂ„ sittplatser. MĂ„nga fĂ„r stĂ„ upp under hela resan, berĂ€ttar en pendlare.

undefined
Linje 801 avgÄr en gÄng i halvtimmen frÄn Uppsala C och har under sommaren fÄtt ta mÄnga av de ordinarie tÄgresenÀrerna.

Enligt Nikodemus Kyhlén, marknadschef pÄ UL, Àr man medvetna om situationen.

– Vi har verkligen full förstĂ„else för att detta inte Ă€r bra och gör sĂ„ gott vi kan för att fler avgĂ„ngar ska kunna köras som planerat, sĂ€ger han.

Som ÄtgÀrd mot instÀllda busslinjer har UL tvingats omprioritera trafiken och stÀlla in mindre populÀra linjer. Trots det blir flera avgÄngar instÀllda. Problemet beror nÀmligen inte bara pÄ tÄgtrafiken utan ocksÄ pÄ chaufförsbrist.

undefined
I slutet av augusti berÀknas tÄgtrafiken kunna gÄ till och frÄn Arlanda som vanligt igen.

– Pandemin var tuff för branschen. MĂ„nga timanstĂ€llda chaufförer lĂ€mnade yrket. Det faktum att man mĂ„ste fyllt 25 för att fĂ„ lov att köra buss i linjetrafik gör det ocksĂ„ svĂ„rt att hitta nya chaufförer, sĂ€ger Nikodemus KyhlĂ©n.

Enligt honom var man dock bĂ€ttre förberedda pĂ„ ett högt antal resenĂ€rer denna sommar Ă€n tidigare Ă„r. 

– Man ska absolut kunna stĂ€lla krav pĂ„ en fungerande kollektivtrafik men ovĂ€ntade hĂ€ndelser kan alltid intrĂ€ffa, menar Nikodemus KyhlĂ©n.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!