JÀrnvÀgsreparationerna pÄgÄr fortfarande sedan ett Arlanda Express-tÄg spÄrade ur i maj. Först vid slutet av augusti vÀntas tÄgtrafiken till Arlanda kunna ÄtergÄ till det normala. Under semestertiderna har detta orsakat ett hÄrt tryck pÄ busstrafiken och resenÀrer vittnar om en ohÄllbar situation.
â Det Ă€r en hemsk start pĂ„ dagen. TrĂ€ngsel uppstĂ„r redan vid busshĂ„llplatsen och folks sĂ€msta sidor kommer fram i jakten pĂ„ sittplatser. MĂ„nga fĂ„r stĂ„ upp under hela resan, berĂ€ttar en pendlare.
Enligt Nikodemus Kyhlén, marknadschef pÄ UL, Àr man medvetna om situationen.
â Vi har verkligen full förstĂ„else för att detta inte Ă€r bra och gör sĂ„ gott vi kan för att fler avgĂ„ngar ska kunna köras som planerat, sĂ€ger han.
Som ÄtgÀrd mot instÀllda busslinjer har UL tvingats omprioritera trafiken och stÀlla in mindre populÀra linjer. Trots det blir flera avgÄngar instÀllda. Problemet beror nÀmligen inte bara pÄ tÄgtrafiken utan ocksÄ pÄ chaufförsbrist.
â Pandemin var tuff för branschen. MĂ„nga timanstĂ€llda chaufförer lĂ€mnade yrket. Det faktum att man mĂ„ste fyllt 25 för att fĂ„ lov att köra buss i linjetrafik gör det ocksĂ„ svĂ„rt att hitta nya chaufförer, sĂ€ger Nikodemus KyhlĂ©n.
Enligt honom var man dock bÀttre förberedda pÄ ett högt antal resenÀrer denna sommar Àn tidigare Är.
â Man ska absolut kunna stĂ€lla krav pĂ„ en fungerande kollektivtrafik men ovĂ€ntade hĂ€ndelser kan alltid intrĂ€ffa, menar Nikodemus KyhlĂ©n.