Oväntat napp i jakten på nya segel

Den 105-åriga skutan Sunbeam behövde nya segel. Under hösten startades därför en insamling som resulterade i ett överraskande fynd.

Sunbeam under kappseglingen Saltkråkan race.
Skutan som är av typen engelsk kutter har varit forskningsfartyg sedan 1962. Sunbeam kan även skymtas i julspecialen av serien "Vår tid är nu".

Sunbeam under kappseglingen Saltkråkan race. Skutan som är av typen engelsk kutter har varit forskningsfartyg sedan 1962. Sunbeam kan även skymtas i julspecialen av serien "Vår tid är nu".

Foto: Max Sahlström

Uppsala2020-12-28 10:00

Segelfartyget Sunbeam har en lång historia bakom sig. Hon byggdes i Östra England 1905 och är idag 115 år gammal. Sedan 1963 har Sunbeam haft Uppsala som sin hemmahamn och ägs idag av bolaget Upsala Marinbotaniska Medelhavsexpedition AB. Efter många decennier av äventyr till sjöss var den K-märkta skutan i behov av nya segel. Att skräddarsy nya skulle kosta hundratusentals kronor och därför startades en insamling för ändamålet och begagnade segel efterlystes. 

Nyligen hörde en person vid namn Mikael Stenson av sig. Hans farfar, Sten Karlsson, var fiskare och den som köpte Sunbeam från England 1937. Mikael Stenson berättade att han hade gjort ett intressant fynd när han städade ur en gammal sjöbod som tillhört hans farfar. 

– Seglet hade troligen stuvats undan när skutan byggdes om, 1944. Det har exakt rätt mått och är i bra bruksskick så efter lite omvårdnad hoppas vi att seglet skall få komma tillbaks till sitt skepp, efter 76 års väntan, berättar Gunnar Andersson som tillhör den senaste generationen i rederiet.

Seglet, som är ungefär 50 kvadratmeter stort, åkte i december lastbilsflak till Uppsala och har nu blivit inspekterat. Kring påsk nästa år hoppas man kunna ge sig ut på en första seglats. Gunnar Andersson tror inte att det är Sunbeams originalsegel från 1905 men att det kan vara så att de följt med från England.

– Vi har inte hunnit sätta på seglen än men vi har rullat ut det på varvet och måtten överensstämmer i stort sett med den nya masten så de kommer att passa, berättar Gunnar Andersson.

Sunbeam har även använts som forskningsfartyg sedan 1962. Många forskningsprojekt har bedrivits sedan dess och bolaget har som grundton att Sunbeam "seglar för ett renare hav". Det har bidragit till att man kunnat kartlägga Östersjöns botten och till att fabriker idag har slutna system. Gunnar Andersson berättar att bottenprover togs så sent som i somras.

– Vi hade ett par uppdrag förra sommaren där vi tog bottenprover för att undersöka övergödning och miljögifter. 

Sunbeam övervintrar nu på ett varv i Beckholmen i Stockholm men kommer tillbaka till Uppsala när det är dags för sjösättning igen. Då brukar man kunna se henne i Fyrisån.

– Vi gör en del renoveringsarbeten på varvet under vintern. I påsk hade vi tänkt ta oss till Uppsala och köra lite turer på Fyrisån. Det blir i den vändan som de nya seglen kan testas på riktigt, säger Gunnar Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!