Securitas tar över på Arlanda

Luftfartsverket ger inte G4S förnyat förtroende för säkerhetsuppdraget på Arlanda. Verket väljer i stället att ge miljardkontraktet för de närmaste åren till konkurrenten Securitas. 900 anställda på G4S på Arlanda berörs av beslutet.

Uppsala2006-07-25 08:19
Luftfartsverket väljer att byta operatör för säkerhetskontrollerna på Arlanda, från G4S (fd Falck Security) till Securitas. Kontraktet sträcker sig över en treårsperiod och är värt 960 miljoner kronor inklusive en option på två år.
900 anställda på G4S berörs av beslutet. Securitas vd vill lämna lugnande besked, även om inga garantier kan ges:
— Vi kommer att kunna anställa i princip alla som nu arbetar på Arlanda för G4S. Alla kommer att få ett erbjudande. Vi kommer att kalla till informationsmöte för säkerhetspersonalen på flygplatsen snar­ast, säger Jan-Ove Nilsson, vd för Securitas Sverige.

Tråkigt att mista uppdrag
G4S har verkat på flygplatsen i 32 år i olika skepnader, under namn som Partena Security, Abab och nu senast Falck Security. Men 1 feb­ruari 2007 ska alltså Securitas ta över verksamheten.
— Det är oerhört tråkigt för oss att mista ett så här stort och viktigt uppdrag. Det viktiga för oss är nu att göra det bästa av situationen för vår personal, i egen regi och tillsammans med den nya entreprenören, säger Torsten Håkansta, vd för G4S i Sverige.
Torsten Håkansta är förvånad över de stora prisskillnaderna mellan G4S och Securitas bud. Han bedömer att det är huvudskälet till att Luftfartsverket valde Securitas som entreprenör.
— Trots att vi har 32 års erfarenhet av att jobba på Arlanda kunde vi inte matcha Securitas bud. Vi har verkligen försökt att se till funktionalitet och effektivitet, men vi kunde inte komma ner till den prisnivån, säger Torsten Håkansta.
UNT: Anser du att Securitas pris är för lågt för att man ska kunna uppfylla säkerhetskraven på Arlanda?
— Det kan jag inte bedöma. Jag har inte satt mig in i detaljerna ännu, säger Torsten Håkansta.
Luftfartsverkets beslut att byta säkerhetsoperatör beror inte på något missnöje med G4S hävdar officiella kanaler.
— Vi är inte missnöjda med vår nuvarande entreprenör. Vi tror dock att vi kan få en större effektiviseringsvinst med det anbud som lämnats av Securitas. Vi vill integrera tekniken och de personella resurserna bättre, säger Jan Lindqvist, informationschef på Luftfartsverkets division Stockholm.

Bättre samarbete
Ansvaret för säkerheten på svenska flygplatser ligger på Luftfartsverket, men det operativa arbetet utförs av säkerhetsföretag på verkets uppdrag. Securitas har haft kontraktet på Bromma medan G4S har haft kontraktet på Arlanda. Detta har spelat in när Luftfartsverket fattade sitt beslut.
— Vi har ett bra samarbete med våra båda säkerhetsoperatörer i dagsläget, poängen med det nya avtalet är ökad integrering mellan flygplatserna och mellan bemanning och teknik.

Flera brister
Men problemen för G4S att klara av säkerhetsuppdraget på Arlanda har förmodligen vägt in i beslutet. Förra året uppdagades stora brister i säkerhetskontrollerna vid en Schengeninspektion. Bomber och knivar kunde utan vidare slinka igenom och anställda satt och sov på jobbet.
— Inspektioner gjordes på flygplatser runt om i Europa och överallt upptäckte man brister. Vi har åtgärdat de brister som påpekades vid inspektionen, säger G4S vd Torsten Håkansta.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!