Se till att vara tankad inför E 4-färd

Den som skall bege sig ut på den nya motorvägen Uppsala-Mehedeby bör ha bensin i tanken, mat i magen och helst även en tom blåsa.

Uppsala2007-08-03 16:43
Sju mil motorväg, utan en enda bensinmack, utan ett enda matställe och antalet rastplatser med toaletter nedskurna från planerade sju till blott tre.
I Mehedeby vid den nya vägens nordspets finns Dragon Gate som öppnar igen efter ombygganderna nästa år. Där finns mat och bensin. Sedan gäller det, för det dröjer ända till Uppsala och Bärbyledens korsning med Österleden innan någon kommersiell service dyker upp igen. I Uppsala planeras det dock desto mer, flera mackar och snabbmatskrog som resultat av E4-etableringen.
Stockholm-Uppsala, en lika lång sträcka som Uppsala-Mehedey, där vimlar det av både krogar, snabbmatställen och bensinmackar. Mellan Gävle och Söderhamn finns ett par stora, väletablerade krogar.
Det gäller också i allra högsta grad den nuvarande E4-an som den nya vägen skall ersätta. Mellan Uppsala och Mehedeby finns inte mindre än nio bensinmackar. Och ett otal matställen.
Men det dyker väl upp service vad det lider? Inte så säkert. I Fullerö planeras visserligen både mack och krog. Men det kan dröja innan de blir verklighet. Men då är man ju nästan framme i Uppsala om man kommer norrifrån. I Tierp vill krögaren som har Gryttjoms krog bygga ett värdshus. (Se artikel intill). Men det är inte säkert det blir av.

Missar i planeringen? Nej, huvudorsaken är den dåliga lönsamheten inom bensinbranschen. Det råder en överetablering. Ekonomin är inte vad den varit. Det kanske är den verkliga förklaringen till varför ingen är intresserad av att etablera sig utmed nya vägen.
Och Vägverket slår ifrån sig. Kommersiell service är inte vägverkets bord.
- Visst blir det en lång sträcka, säger Ove Ekman, projektledare för E4-bygget. Det är bensinbolagen själva som bestämmer om de vill etablera sig. Flera hörde av sig i början men sen har jag inte hört något.

Vägverket svarar för rastplatserna. Men hälften av dessa har strukits av besparingsskäl. I Bysmyren, Vallby och Stentorget (Månkarbo), samtliga i Tierps socken, var det planerat rastplatser men vägverket sparar 15 miljoner per rastplats genom att stryka dem. Nu blir de två redan färdiga rastplatserna norr om Storvreta de enda. Men det blir en rastplats även vid Tierpsrondellen. Dit flyttas Tallskogen, som finns vid nuvarande E4-an. I och med att faciliteterna där kan flyttas ner till rondellen blir det en billig rastplats.
Vägverket bygger vägen och ramperna. Men vidare infartsramper till etableringarna får företagen betala själva. Det kan röra sig om miljonbelopp. Till detta kommer kostnaden för själva etableringen.
- Det är dyrt att bygga vägar, säger Owe Ekman.

Blir bensinstationerna och krogarna kvar utmed den gamla E4-an? Ingen vet. En del säger att vi kör så länge det går. Sen får vi se. Maria Persson som äger Statoil i Björklinge säger att hon aldrig blivit tillfrågad av Statoil att bygga nytt utmed nya vägen. Hon tänker köra sin mack så länge det går. OK-macken i Gryttjom fortsätter som automat tills vidare. Och så resonerar de flesta.
Men bilisterna kan inte knorra. Den nya motorvägen ger dem en snabb och bekväm resa. Den som kör den sex mil långa vägen mellan Tierp och Uppsala på dagens E4 har inte mindre än tio hastighetsbegränsningar, varav den längsta - genom Månkarbo - är 3,2 kilometer lång.
FAKTA

Nu är det definitivt: Nya E 4 öppnar onsdag 17 oktober!
- Ja, det är det datum vi har jobbat emot sista tiden och nu har vi fått bekräftat från departementet att det datumet passar infrastrukturminister Åsa Torstensson, som ska inviga, säger projektledare Lars Pernler.

Var ska den hållas?
- Vi tänker oss att det bli vid trafikplats Tierp, även om det inte är helt spikat.

Och programmet?
- Det är däremot inte alls spikat ännu, det dröjer nog in i september innan vi kan avslöja det.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om