Filmen har producerats av ett produktionsbolag som levererat 50 timmar filmklipp som ska kunna klippas ihop för olika ändamål. Dessutom finns en färdig film på fem minuter som lagts ut på Destination Uppsalas Youtube-kanal.
– Besöksnäringen har en omsättning på 1,7 miljarder. Och vi förväntar oss genom ökad marknadsföring att kunna fördubbla den omsättningen. Och där är filmen bara en del, säger Stefan Pettersson, marknadschef på Destination Uppsala.
I filmen har man lyft fram det som man identifierar som kärnvärden för Uppsala.
– Vi vill visa kultur och historia man förknippar Uppsala med liksom kunskapen runt universiteten. Men filmen beskriver också det som man kanske inte tänker på, att det sker en massa spännande saker i Uppsala.
På de fem minuterna hinner man se referenser till bland annat kungakröningar, Domkyrkan, studenter, sportevenemang, teatrar, konserter, restauranger, friluftsliv och en cyklande Carl von Linné som dyker upp här och var i snabba klipp. Och självklart är det en tillrättalagd bild som visas.
Filmbilderna har spelats in under ett drygt år. Men i det färdiga resultatet ser man främst klipp från den varmare årstiden, även om det finns med både skridskoåkning i Fjällnora och skidåkning i slottsbacken också. Men restaurangerna visar upp sina uteserveringar och studenterna är glada och nyktra, också på sista april.
– Vi vill visa Uppsala på ett sätt som stärker varumärket och Uppsalas identitet, säger Stefan Pettersson.