– Jag tror det kan beror delvis på vår ålderuppdelning. De som tar mest tid är de yngre barnen. Om man blandar åldrar blir inte de äldre barnen sedda och då går de hellre hem, säger Fredrik Johansson, fritidspedagog på Sätuna fritids.
Noa Christiansson i årskurs sex håller med. Han tycker att han får roligast för att han är äldst. De har mindre grupper och får mer tid att ha till exempel fritidsgymnastik.
– Fritids har blivit bättre när man blir äldre, säger även Mathea Belsa Krohne som går i årskurs fem.
Noa Christiansson tror att miljön är en annan viktig faktor.
– Vi var på Centralskolan. Där är det jättestökigt. Jag förstår inte hur man kan lära någonting där, säger han.
Hanna Malkamäki, verksamhetsledare på fritids håller med. Hon tror att skolans fräscha lokaler kan vara en bidragande orsak.
– Det är nog inte så roligt att stanna hela dagen i en sliten skola, säger hon.
Mattias Ramberg, verksamhetsledare, säger också att deras fritids kan erbjuda ett större utbud av aktiviteter än vad barnen många gånger har hemma. Bland annat använder de skolans musikrum, träslöjdssal och idrottshalll.