Fast i hissen satt Annika Ek:s man och son – nyligen tillbaka från mataffären. De tryckte på knappen för nödsignal.
– Jag själv var i lägenheten och ringde direkt till företaget med ansvar för hisservicen. De berättade att de skulle skicka en tekniker, men jag fick inte veta någon tid, säger Annika Ek.
Efter att ha väntat i 30 minuter ringde hon igen, men fick ingen ny information om var teknikern befann sig. I stället hörde SOS Alarm av sig och meddelade att de var på väg mot platsen.
LÄS MER: Folk instängda i hiss i Uppsala
Hissen blev varm under väntetiden och hennes son upplevde situationen som obehaglig.
– Tack och lov hade de mat och vätska med sig, samt en boll de kunde leka lite med. Min son grät från och till, men vi kunde prata genom dörren, säger hon.
Enligt uppgifter från SOS Alarm hade företaget ingen reparatör att skicka – vilket var anledningen till att det i stället blev räddningstjänsten som öppnade hissdörren vid 12.10-tiden.