Satsning på aktivare turister

Den svenska turistnäringen slår nya rekord och Uppsala län vill ha sin beskärda del av kakan. Därför satsar de lokala turistorganisationerna på att locka fler besökare till Uppland, turister som dessutom ska uppmuntras att spendera ännu mer pengar.

Uppsala2006-07-02 23:52
Nyligen offentliggjorde statliga Nutek en rapport där turistbranschen utnämndes till en av landets snabbast växande näringar. Förra året omsatte turismen 191 miljarder kronor i Sverige och inkomsterna från utländska besökare var till och med större än de som personbilsexporten inbringade.
För Uppsalas del har utvecklingen också gått framåt, om än i mer blygsam omfattning än för riket som helhet.
— Den totala omsättningen inom svensk turistnäring har ökat med 74 procent de senaste tio åren. För Uppsala kommun är motsvarande ökning 47 procent, berättar Bertil Pettersson, informationschef på Uppsala Tourism.

Skillnaden kan delvis förklaras med att nästan hälften av de turister som besöker Uppsala bara stannar över dagen och därmed inte lägger några pengar på övernattning.
Uppsala Tourisms undersökningar visar att den typiska Uppsalabesökaren en 46-årig kvinna från Stockholmsområdet. Hon tillbringar i genomsnitt 4-5 timmar i staden och spenderar 330 kronor innan hon åker hem igen.
Många turister väljer dessutom att strosa runt i Uppsalas gamla stadskärna. Det beteendet är förståeligt men inte önskvärt menar Uppsala Tourisms marknadschef Brita Zetterberg Blom.
— Jag vill stoppa strosandet. Det är inte lönsamt. I stället vill vi aktivera våra besökare. Än så länge lägger varje dagsbesökare bara 15 kronor i genomsnitt på aktiviteter, berättar hon.

Redan nu kan Upplandsturisterna bland annat ägna sig åt sälsafari och blomstervandringar. Enligt Brita Zetterberg Blom ligger också det aktiva turistandet i tiden.
— På det nationella planet är det tydligt att resandet blir mer upplevelsebaserat. Så ser trenden ut, säger hon.
För fyra år sedan lanserades Uppsalakortet, en åtgärd som syftade till att aktivera turisterna. Kortet ger bland annat rabatterat inträde på museer och gratis parkering på kommunens p-platser.
— När besökarna slipper oroa sig över att parkeringstiden ska gå ut får de också tid över åt att göra annat, förklarar Brita Zetterberg Blom.
Uppsalakortet har än så länge inte gjort samma succé som motsvarande kort i Göteborg och Stockholm men potentialen finns där menar man på Uppsala Tourism. Efter sommaren är det tänkt att kortet ska börja gälla året runt.

Det är också nästa år som man räknar med att turismen i Uppland kommer att få sitt verkliga uppsving. Då anordnas nämligen det stora Linnéjubileet i länet och det nya konsert- och kongresshuset står färdigt.
— Vi ser otroligt ljust på framtiden just nu. Målet är att Uppsalaregionen ska bli Sveriges fjärde mest besökta inom sju år, säger Bertil Pettersson.
Redan nu ligger Uppsala på 61:a plats i världen när det gäller antalet internationella kongresser, något som anses vara väldigt bra med tanke på stadens ringa storlek.

Även ute i länet väntas nya besöksmål ta form såsom det kinesiska kulturcentret Dragon Gate i Älvkarleby och den planerade motorbanan i Enköping.
På en punkt ligger Uppsala faktiskt redan bättre till än riksgenomsnittet. Under de senaste tio åren har 320 nya heltidsjobb inom turismsektorn skapats i Uppsala. Det är en något större ökning än i landet som helhet.

Läs mer i UNT
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!