Videon är inte längre tillgänglig
1991 startade Svenssons krog i Uppsala. Sedan dess har företagsnamnet fått pluraländelse i takt med att krogarna blivit fler. Svenssons krogar har växt till en koncern med flera dotterbolag och bra lönsamhet de senaste fyra åren.
På torsdagen tar bolaget ytterligare ett steg i utvecklingen, med öppnandet av ”Stationen” – med en bardel, ett brasserie och ett café – i gamla stationshuset. När företaget nu etablerar sig i ett fjärde hus i staden blir det första på den sidan av ån.
– Vi har velat öppna på den här sidan av stan, det händer mycket här och det passar perfekt i vår portfölj, säger David Åström, som glänser i kapp med glaskronorna och plyschsofforna, när han möter pressen i stationshuset under tisdagen.
Han syftar på att konceptet är en ny nisch för företaget, som redan driver restauranger, bowlinghall, kvarterskrog och festvåning.
– Vi hade egentligen inget sådant här – ingen bar och inget kafé. Det här innebär nya möjligheter för oss och nya målgrupper i pendlare och barpublik.
Svenssons krogar är inte enda aktören i stan. De senaste åren har krogutbudet svällt i Uppsala, något som David Åström menar är en typisk utveckling för hela landet. Folk går helt enkelt ut och äter och dricker mer än för ett par decennier sedan. Det bekräftas också av branschorganisationen Sveriges hotell- och restaurangföretagare, SHR.
– Det finns väldigt många fler restauranger jämfört med några år tillbaka och omsättningen ökar kraftigt, om än inte dramatiskt, säger Björn Arnek, chef för branschekonomi på SHR.
Svenskar lägger i snitt ungefär 20 procent av sin mat- och dryckkonsumtion på restaurang, vilket är strax under EU-snittet. I Uppsala finns nu över 300 restauranger, som tillsammans omsätter drygt en miljard kronor. Snittrestaurangen har en vinstmarginal på under procenten och många små restauranger har det tufft. För andra går det riktigt bra.
Tar ni marknadsandelar från konkurrenter nu?
– Vår förhoppning är att ju fler ställen som öppnar, desto fler går ut och äter. Det finns alltid plats för bra restauranger, säger David Åström.
Nya krogsatsningen är budgeterad till 12 miljoner kronor och ser ut att landa där. Saftigt kan tyckas, men därtill har fastighetsägaren Jernhusen investerat drygt 100 miljoner i huset. Lasse Svensson, mannen som en gång startade företaget och styrelseordförande i koncernen, gläds åt att de anrika miljöerna rustats på nytt.
–Jag har varit med om mycket, men det här är en av de större händelserna, säger han.