– Sommaren är högsäsong för bedrägerier och vi är generellt naiva inför de nya attackerna. Digital utpressning blir allt vanligare och det tåls att tjata om hur vi kan bli bättre på att skydda oss, säger Mikael Westerlund.
Det viktigaste är att ha bra lösenord för alla enheter. Men det är också viktigt att uppdatera appar och mjukvaror som snabbt blir föråldrade.
– Använd en lösenordshanterare för att hålla koll på dina olika lösenord. Dina lösenord ska aldrig vara samma som dina barns namn, eller någon annan i familjens namn. Använd sunt förnuft, säger Mikael.
När man ska ut och resa så menar Mikael att det är extra viktigt att inte ha med sig för mycket elektronik i onödan.
– Håll extra koll på din dator i till exempel säkerhetskontroller. Det är lätt att ta med sig fel dator och/eller telefon, eftersom nästan alla ser likadana ut. Ett ytterligare tips är att helt enkelt inte ta med fler enheter än nödvändigt – då har du mindre att förlora, säger han.
På allmänna platser, så som till exempel flygplatser, menar Mikael att det är bra att inte ansluta sig till öppna nätverk.
– De allra flesta abonnemang har idag fri användning av mobildata inom EU/EES så om du ska skicka ett par mejl från flygplatsen eller restaurangen är det smartare att helt enkelt koppla upp dig mot mobildata. Om du ändå måste nyttja ett öppet nätverk, använd i så fall en VPN-lösning.
Man ska även vara försiktig med vad man klickar på, som till exempel okända länkar eller mejl från okänd avsändare.
– Om du får ett mejl från en okänd morbror från ett annat land, så bör du vara skeptisk. Det brukar gå till så att de skickar ut ett stort antal, för att se vilka som lockas in. Sedan går de ganska enkelt vidare till nästa steg vilket till slut kommer leda till att de vill ha din kontoinformation eller liknande, säger han.
Sist men inte minst menar Mikael att det även är bra att lära ut bra internetvanor till sina barn, när de exempelvis lånar en padda eller telefon.
– Det är lätt att bli lurad av sofistikerade hackare och barn har mindre erfarenhet av att vara onlinekritiker. Gör några regler för vad som är okej och föregå med gott exempel.
Mikael menar också att det inte bara är stora företag som drabbas.
– Det händer också privatpersoner, därför måste vi vara försiktiga.