SAS varumärke kan återställas

Varumärket SAS har inte tagit så mycket skada av olyckorna med Dash-planen i ett längre perspektiv, enligt en av Sveriges ledande varumärkesexperter.

Uppsala2007-10-29 20:46
- Om bolaget hanterar även fortsättningen väl kommer ingen att prata om det här om ett halvår, säger Frans Melin.
Frans Melin är ekonomie doktor vid Lunds universitet och författare till Varumärkesstrategi med flera böcker. Han har med intresse följt flygbolaget SAS kamp mot ett allt sämre rykte, först med strejkerna och de inställda flygen under våren, sedan raden av tillbud med Dash-planen som nu lett till att de tagits bort, återigen med inställda flyg som resultat.
- I grunden handlar det om samma sak, ett löfte till konsumenten. Flygbolaget lovar att flyga kunden säkert och punktligt, med god kvalitet och komfort. När sedan löftet bryts naggas förtroendet i kanten, säger Frans Melin.

Inställda plan på grund av strejker ger något högre förståelse från kunderna. I en arbetsmarknadskonflikt är det två parter som strider varför man också delar på skulden.
- Visst kan man skylla på båda parter här. Och SAS har ju ett inbyggt problem med så många fackförbund att förhandla med. Men till sist handlar ändå kvalitet om att planen går och att personalen jobbar. Bolaget tappar i förtroende när man inte levererar, säger Frans Melin.
Ett företags varumärkestillgångar består av produkternas kvalitet, kundernas lojalitet och hur pass välkänt varumärket är. Den senaste tiden har SAS fått mycket uppmärksamhet, men till största delen i negativ bemärkelse.
- Uppmärksamheten har varit stor och i det korta perspektivet blir det problematiskt för bolaget, att återvinna kundernas förtroende.
Det positiva för SAS är att skadeverkningarna inte behöver bli långvariga.
- Om planen nu byts ut mot andra bra plan finns det goda förutsättningar att ganska snabbt återställa förtroendet. Om ett halvår är det då ingen som tänker på problemen, säger Frans Melin.

SAS beslut i helgen att ta alla plan av typen Dash 8 Q400 ur trafik fick konsekvenser med inställda flyg på söndagen och måndagen. Anders Ehrling, vd för Sverige, säger att det även fortsättningsvis kommer att bli störningar i trafiken, men att bolaget försöker att pussla ihop trafiken med befintliga samt inhyrda plan.
Under måndagen flöt trafiken lugnt på Arlanda trots åtta inställda flighter, enligt Luftfartsverket.
Men nya problem tornar upp sig för SAS och därmed också varumärket. Transport har varslat lastare och mekaniker om övertidsblockad på måndag och strejk på flera företag från nästa torsdag om inte parterna kommer överens. Såväl Flygarbetsgivarna som facket ska på tisdagen träffa medlarna för att försöka komma närmare en uppgörelse.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om