SAS sätts på prov om samarbetsvilja
Redan nästa vecka sätts SAS utspel om bättre samarbete med de fackliga organisationerna på prov. Då inleds avtalsförhandlingar för både lastare och tekniker.
En av de viktigare åtgärderna för att få SAS på fötter är arbetsfred. Bolaget har haft ett hundratal strejker de senaste åren med stora konsekvenser för passagerarna. Med Strategi 2011 som SAS presenterade i onsdags vill bolaget göra en "kulturell turnaround" för att komma till rätta med konflikterna. SAS vd Mats Jansson anser att det krävs en gemensam uppslutning kring företagets vision, affärsidé och strategi. Ledning och fack måste samarbeta bättre. Strejker ska inte behöva vara en metod för att lösa problem. En ny samarbetsmodell med de fackliga organisationerna måste skapas.
Hur de nya inviterna tas emot kan SAS-ledningen få ett första svar på redan på måndag. Då startar Transports avtalsförhandlingar för SAS flygtekniker. Två dagar senare är det dags för lastpersonalen.
- Nu är det upp till SAS att visa om de vill ha en dialog eller inte. Sedan 2001 har attityden varit - passar det inte så kan du sluta, säger Bo Nilsson.
Enligt Bertil Ternert, informationsansvarig vid SAS, har Mats Jansson redan inlett samtal med de fackliga organisationerna.
- Han vill involvera dem på ett nytt sätt. Starta en process där man träffas och umgås så att det gynnar båda parter. Han har haft tre stora strejker under de fem månader han lett SAS. Det går inte. SAS kan inte ta såna smällar.
Hur en ny samarbetsmodell konkret ska se ut kan han inte säga.
- Vi vill skapa en förändring och vill involvera facken i den processen. Samtidigt har vi skilda roller. Det måste man inse. Men det finns mängder med problem som vi måste kunna lösa utan att ta till strejkvapnet. Mats Jansson har sagt att SAS har hälften av ansvaret. Ledningen för facken resten, säger Bertil Ternert.
Om fackförbunden köper den fördelningen återstår att se. Bo Nilsson anser att personalen redan har fått ta mycket stryk.
- Man har kört med osthyveln i organisationerna de senaste sju åren. Vi har fått mycket sämre arbetsmiljö, sämre scheman och vi är ständigt underbemannade. Vi har ställt upp under lång tid och tacken för det är att företaget hotar med utförsäljning. Det finns inte mycket mer att spara på, säger han.
Vinstdelning som ett sätt att öka lojaliteten då, vad säger du om det?
- Det låter väl bra. Men vilken vinst ska vi få del av.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!