På Arlanda ska endast lättare flygplansunderhåll bli kvar när så kallade C-checkar flyttas bort från SAS Technical Operations på Arlanda. I dag sker omkring hälften av flygbolagets tyngre underhåll på Arlanda, resten är utlagt på företag utomlands.
– Vi har bestämt att vi ska lägga ut alla C-checkar på underleverantörer, säger Cecilia Saberi på SAS pressavdelning.
Var det tunga underhållet kommer att hamna är inte klart enligt SAS, och förhandlar med samarbetspartner i olika länder.
Skälet är att det blir billigare att få det tunga underhållet utfört utomlands. SAS har ett stort behov av att dra ned kostnaderna, och ska enligt strategin 4 Excellence minska kostnaderna med mellan 3 och 5 procent varje år. För i år har SAS gått ut med att besparingen ska vara 2 miljarder kronor.
Det tekniska underhållet har sedan flera år varit ett område där SAS har försökt att effektivisera och hitta besparingar. 2003 beslutades efter en dragkamp mellan Sverige, Norge och Danmark att huvudbasen för det tekniska underhållet skulle ligga på Arlanda och mindre delar finnas kvar på Gardemoen och Kastrup. Under året kommer lättare underhåll som har utförts av SAS i Oslo att flyttas över till Arlanda, men det räcker inte för att kompensera arbetstillfällena när det tunga underhållet försvinner.
Av de som sägs upp har många arbetat länge på SAS. Företaget har gjort undantag för mekaniker som också har kompetens som flygplanplåtslagare.
Transportfacket oroas av förändringen.
– Vi förlorar inte bara jobb utan också kompetens när underhållet flyttar utomlands, säger Kenneth Grampe, ombudsman på Transportfacket avdelning 46, till UNT.
Enligt honom medför en flytt av underhållet också att kvaliteten sjunker. Flygsäkerheten påverkas inte, men de som jobbar på Arlanda behöver åtgärda mindre fel när planen kommer tillbaka dit.
På SAS arbetar cirka 100 mekaniker och 150 flygtekniker med tekniskt underhåll av flygplanen.