SAS-personal påverkas inte av försäljning till Singapore
De 250 Arlanda-anställda inom SAS Component Group påverkas inte av att SAS säljer merparten av servicebolaget till Singapore. Om tre år kan SAS, som säger sig sakna skäl att behålla dotterbolaget, sälja resterande aktieandelar.
De flesta av bolagets 1100 tjänster finns i Danmark. På Arlanda arbetar omkring 250 personer, främst tekniker, mekaniker och lagerarbetare, men också inköpare och annan administrativ personal.
Nu säljer SAS 67 procent av aktierna i SAS Component Group till Singapore Technologies Engineering.
—Dels är det inte en del av vår kärnverksamhet, som är att flyga passagerare, dels är det ett sätt att frigöra kapital, säger Hans Ollongren, informationsdirektör på SAS.
SAS minskar sina skulder med två miljarder kronor efter försäljningen och uppnår därmed sitt fleråriga besparingsprogram på 14 miljarder kronor.
Om tre år har SAS möjlighet att sälja resterande 33 procent av SAS Component Group.
UNT: Finns det några skäl för SAS att ha det kvar?
— Egentligen inte. Men vi är en stor kund till bolaget och så länge vi har en stor ägarandel kan vi påverka verksamheten. På så vis finns det en vits med att behålla det, säger Hans Ollongren.
Försäljningen till Singapore sägs inte påverka de anställda inom SAS Component Group. Det blir inga varsel eller förflyttningar av tjänster.
Sven Cahier, ordförande för SAS tjänstemannaförening, befarar inte att tjänster kan komma att hamna i Asien, ens om SAS säljer hela bolaget.
— Det är lättare att flytta komponentunderhåll än flygplansunderhåll, men det är svårt att flytta på människor och teknikerna och mekanikerna har hantverkskunskap.
Sven Cahier säger att placeringen är viktig på fler sätt — det är dyrt och tidskrävande att skicka flygplansdelar runt jorden för reparation.
—Här finns en utbildad kader och en fungerande industri. Jag tror att man vill utnyttja den.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!