SAS på väg mot vinst
Trots miljardförlust under det första kvartalet är flygbolaget SAS på väg att bli vinstgivande igen. Avgörande är de nya kollektivavtalen som innebär frysta löner, lönesänkningar och utökad arbetstid för de anställda, hävdar Steven Brooker, transportanalytiker på investmentbanken Alfred Berg.
Det första kvartalet är traditionellt sett ett av de svagaste under året. Dessutom märks inga effekter av de nya kollektivavtal som SAS tecknade med arbetstagarparter i slutet av mars.
— Siffrorna för det första kvartalet reflekterar SAS situation som den var innan avtalen med fackföreningarna blev klara. Men, faktum är att flygbolaget nu har högre passagerarvolymer, lägre priser och ett framgångsrikt sparprogram, säger Steven Brooker
- Avtalen med fackföreningarna gör att SAS kan visa upp en hälsosam vinst under det andra och tredje kvartalet, tillägger han.
Och det är psykologiskt viktigt för flygbolagets framtid.
De anställda som har gått med på tuffa sparprogram, lönesänkningar och utökade arbetstider måste få se att deras insatser har betydelse för den ekonomiska vändningen, förklarar Steven Brooker.
Men än är det för tidigt att visa att det går bättre, fortfarande pågår uppsägningar av hundratals anställda.
Fram till och med 2005 ska SAS spara sammanlagt 14 miljarder kronor och 6000 jobb försvinner.
— Min gissning är att SAS styrelse och ledning beslutar om att höja vinstprognosen för helåret när resultatet för det andra kvartalet presenteras i augusti. Det blir en viktig signal till de anställda att de nya kollektivavtalen lönar sig, säger Steven Brooker.
Enligt delårsrapporten för det första kvartalet står SAS ledning fast vid att flygbolaget i år ska nå ett positivt resultat före skatt och reavinster samt poster av engångskaraktär. Inga siffror nämns.
Flera transportanalytiker räknar dock med att SAS helårsvinst inte kommer att bli så blygsam.
Steven Brooker uppskattar att helårsvinsten blir 890 miljoner kronor före skatt exklusive engångsposter. Marknaden i övrigt ligger något lägre, på i snitt 837 miljoner kronor före skatt.
Att dela upp flygverksamheten i separata bolag för varje land var ett bra beslut, enligt Steven Brooker.
Varje lands verksamhet får nu ta eget ansvar för sin intjäningsförmåga. Om svenska piloter och kabinanställda visar sig vara effektivare än kollegerna i Danmark och Norge så kan expansionen ske i Sverige.
— Den här konkurrenssituationen har inte funnits på SAS sedan Jan Carlzons dagar. Då handlade det om service, nu handlar det om kostnader, säger Steven Brooker.
Enligt honom behöver SAS också utveckla sin marknadsföring och bli tydligare med att visa nettoflygpriser, som lågprisbolagen.
Framtiden för SAS egen lågprisverksamhet Snowflake är mer osäker.
— Snowflake kom till när SAS var i dålig kondition. Det fanns för många piloter, kabinanställda och flygplan. SAS förlorade pengar på Snowflake, men företaget hade förlorat ännu mer om man hade låtit allt stå stilla på marken, säger Steven Brooker.
- Erfarenheten är viktiga lärpengar för SAS. Men Snowflake kommer nog inte att överleva på lång sikt, tillägger han.
Fotnot Jan Carlzon var vd på SAS under 1981-1993.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!