SAS delas upp i nationella bolag

Nästa vecka kan bli avgörande för SAS framtid. Det pågår tuffa avtalsförhandlingar med facken och på onsdag är det styrelsemöte. Styrelsen ska ta ställning till ett förslag om en drastisk styckning av flygverksamheten.

Uppsala2004-03-06 11:38
Tanken är att Scandinavian Airlines delas upp i tre självständiga dotterbolag: Stockholm, Oslo och Köpenhamn.
Ett bolag för den interkontinentala flygtrafiken blir kvar i SAS-konsortiet.
Dessa tankar finns enligt uppgifter till UNT samlade i en rapport som presenteras för styrelsen nästa vecka.
Fördelen med en sådan uppdelning är att flygbolaget enklare kan jämföra kostnader med andra konkurrerande flygbolag i varje land, istället för att de tre skandinaviska baserna jämför sig med varandra, säger Harald Rosén, generalsekreterare på intresseorganisationen Svenskt Flyg.
- Som självständiga bolag kan de också få mandat att teckna egna avtal, tillägger han.
Nackdelen är att en sådan uppdelning sannolikt leder till färre arbetstillfällen i Sverige.
- Sverige blir förloraren, trots att Sverige och Norge är de största marknaderna för SAS. Köpenhamn blir vinnare, i alla fall på kort sikt, säger Harald Rosén.

Möte på onsdag
På onsdag, 10 mars, håller SAS styrelsemöte. Då ska framtidsplanerna avhandlas.
Bertil Ternert, informationschef på SAS, vill inte kommentera vilka underlag som styrelsen kommer att få på mötet.
- Exakt vilka delar det handlar om blir klart i helgen, säger han.
En mer strikt uppdelning av flygverksamheten i varje land skulle dock inte innebära så stora förändringar, säger Bertil Ternert.
- Klart är att det blir ett bolag i Norge. Vi försöker att renodla verksamheterna i varje land för att få bättre konkurrensmöjligheter, säger han.
I vilka steg det sedan kommer att ske, det får styrelsen besluta om.
Viktigast för SAS just nu är att klara målen i sparprogrammet Turnaround 2005, enligt Bertil Ternert.

14 miljarder ska sparas
Flygbolaget ska spara sammanlagt 14 miljarder kronor fram till 2005 och 6 000 arbetstillfällen väntas försvinna.
- Vad som händer nästa vecka är lite beroende av de avtalsförhandlingar som har skett, säger Bertil Ternert.
Harald Rosén pekar på möjliga alternativ för SAS.
- Det ena är att man får med facken på att dramatiskt sänka kostnaderna genom ett nytt avtal. Det andra är att man utvecklar tankarna om uppdelningen av bolaget, helt eller delvis.
SAS beslutade tidigare i år att utreda en bolagisering av stationstjänster och teknik i SAS Ground Services och SAS Technical Services.
Hur det än blir tror Harald Rosén att arbetstillfällena, framför allt på pilot- och kabinsidan, kommer att minska i Sverige.

"Dystert för Arlanda"
- Det kan bli dystert för Arlanda. Men flygplatsen kommer nog inte att lämnas för fäfot, istället kan konkurrensen så småningom bli hårdare, säger han.
Dagarna före SAS styrelsemöte viks för avtalsförhandlingar.
SAS har föreslagit lönesänkningar och schemaändringar.
- Vårt krav är att vi ska föra över vedertagen praxis och framför allt behålla de schemavillkor som vi har haft tidigare, säger Sven Cahier, ordförande i HTF:s Stockholmsförening på SAS.
Fackets lönekrav sträcker sig till att kräva "en utveckling inom HTF-området som är i paritet med marknaden i övrigt".
Sven Cahier är orolig för att företagsledningen lägger ut fler områden på entreprenad istället för att utveckla verksamheterna.
- Det som våra kunder identifierar med flygbolaget är kabin- och stationspersonalen. De står för en oerhört väsentlig del av ansiktet mot kunderna, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om