SAS bantar sin flotta

Flygbolaget SAS vill spara ytterligare 400-500 miljoner kronor genom att ta cirka tio flygplan ur trafik. Enligt vd Jörgen Lindegaard kan besparingen ske utan uppsägningar.

Uppsala2004-11-03 00:00
- Om vi minskar med ungefär tio flygplan sker en anpassning av antalet anställda. Vi tror att det kan genomföras med frivilliga lösningar, säger Jörgen Lindegaard.
Neddragningarna görs främst i de tre nyblivna nationella dotterbolagen som tillsammans har cirka 200 flygplan. Vilka flyglinjer som påverkas är inte klart.
— Antagligen blir det på de linjer som SAS har sämst beläggning på i dag, till exempel Oslo, Göteborg och Malmö, säger Harald Rosén, generalsekreterare i intresseorganisationen Svenskt Flyg.

Vinst
SAS redovisade på tisdagen en vinst efter finansiella poster på 57 miljoner kronor under juli-september, jämfört med en vinst på 564 miljoner kronor under samma period i fjol. (Under det tredje kvartalet i fjol ingick reavinster på 559 miljoner kronor.)
Flygbolaget står fast vid prognosen om ett negativt resultat för helåret.
Under hösten har prispressen på flygmarknaden varit fortsatt stark, samtidigt som bränslepriserna har stigit kraftigt.
— Den kraftiga prispressen är den största utmaningen. Under januari till september hade vi 4,6 miljarder kronor lägre intäkter till följd av prispressen, säger SAS finanschef Gunilla Berg.
Bränslepriset har ökat med 90 procent under de senaste tolv månaderna och SAS har infört ett bränsletillägg på biljetterna för att kompensera sig för delar av kostnadsökningen.
Den goda trafiktillväxten som SAS såg i början av sommaren fortsatte inte i samma takt under juli-september. Det gäller speciellt på flyglinjer mellan de nordiska länderna och övriga Europa.

Sparprogram
På den ekonomiska plussidan finns SAS stora sparprogram, Turnaround 2005, som har genomförts till 81 procent.
Så här långt har 11,3 av totalt 14 miljarder kronor sparats.
— Vi närmar oss gradvis konkurrenternas kostnadsnivå, säger Gunilla Berg.
Frågan är om SAS lyckas med att få upp beläggningen i flygplanen, samtidigt som kostnaderna hålls nere.
— SAS behöver fortfarande fler kunder i systemet för att resenärerna ska kunna fylla flygplanen bättre, säger Harald Rosén.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om