Dryga 16 miljarder ska varje år fördelas mellan kommunens skolor, LSS- och äldreboenden, vägar och kultur. Uppsalas sittande styre (S, V, MP) har redan berättat hur de vill göra: i september presenterade de sin budget för 2025.
Nu har också oppositionspartierna lagt fram sina skuggbudgetar, som visar hur de hade prioriterat pengarna om de fått bestämma.
Mönstret känns igen från tidigare år: M, KD, C, UP och SD vill på olika sätt avbryta spårvägsprojektet. Det ger mer pengar över i plånboken – som de bland annat lägger på skolan, äldreomsorgen och på att starta upp ett alternativ till spårväg: snabbussarna BRT.
Styret räknar med att lägga 622 miljoner på spårvägsprojektet nästa år, av totalt 1,9 miljarder i satsningar på infrastruktur. Tittar man på posten infrastruktur i oppositionens budgetar ser man att KD lägger 629 miljoner mindre än styret, M bantar ner posten med 581 miljoner, UP drar bort 282 miljoner och C lägger 301 miljoner mindre.
Ehsan Nasari (C) förklarar att hans parti vill skjuta upp en del kollektivtrafiksatsningar, trots att de håller med om att kollektivtrafiken kommer att behöva byggas ut i takt med att Uppsala växer.
Skjuter ni inte bara upp kostnaderna till framtiden på det viset?
– Nej, vi lägger ju stora pengar på infrastrukturen ändå, men jag menar att man måste kunna arbeta med tidsplanen. Börja med buss och sen gå över till spårväg. Den fulla kapaciteten behövs inte förrän om 20-30 år.
Sverigedemokraterna lägger 596 miljoner mindre än styret på infrastruktur.
Vad lägger ni de pengarna på istället?
– På tryggheten, fler kameror och ordningsvakter, och så satsar vi på skolan. Vi vill ha bort flumskolan, öka lärarnas auktoritet i klassrummet och satsa på fler studie- och yrkesvägledare, säger Kent Kumpula (SD).
Liberalerna är det enda oppositionspartiet som behåller spårvägssatsningen i sin budget. Medan de lägger 84 miljoner mindre på infrastrukturen än styret, satsar de 97 miljoner kronor mer på skolan.
Moderaterna satsar mest på skolan eftersom de slopar spårvägen. Hade inte ni velat göra detsamma?
– Beslutet om spårvägen är fattat och då får man utgå från den realiteten. Vi satsar extra på skolan, framför allt en höjning av skolpengen med 45 miljoner. Och tack vare L slipper skolorna spara 400 miljoner för perioden 2024-2026, säger Jennie Claesson (L).
Att slopa spårvägen ger pengar över också till annat – som att sänka skatten, om man frågar M, SD och KD.
– Jag tycker att man måste se över hur man kan minska kostnaderna i kommunen, en skattesänkning visar den ambitionen, säger Jonas Segersam (KD).
Att sänka skatten minskar budgeten med 172 miljoner, behövs inte de pengarna?
– Nej, det blir snarare en press på kommunen att se över de kostnader man har, säger han.
Styret räknar med att få flest röster på sin budget – eftersom de sitter på 39 av 81 mandat i kommunfullmäktige.
Efter valet 2022 röstade UP på styrets budget, efter överenskommelsen med S. Då la också alliansen (M, KD, L och C) fram en gemensam budget. Men två år in på mandatperioden lägger varje oppositionsparti nu fram varsin budget, och även UP röstar på sin egen.
Beslut om nästa års budget fattas i november.