"Sänkt skatt kan rädda svenskt öl"

Spendrups Bryggeri har förlorat 15 procent av sin försäljning på ökad gränshandel. Nu köper dock svenskarna mer öl på hemmaplan igen. Men vd Jens Spendrup tror inte på trendbrott. Bara sänkt skatt kan vända utvecklingen.

Jens Spendrup.

Jens Spendrup.

Foto: Robert Berhagen

Uppsala2005-02-11 00:00
Från januari till september förra året tappade öltillverkaren Spend­rups nio procent av sin omsättning. För de senaste fem åren är tappet upp till 15 procent. Trenden har fortsatt också i år, men i mindre omfattning.
- Det beror på att vi har lyckats sälja mer av våra produkter i den tyska och danska gränshandeln i stället för i Sverige, säger Jens Spendrup.
Den direkta orsaken till nedgången anser han är den kraftiga ökningen av gränshandeln med starköl, vin och sprit sedan Sverige gick med i EU och grannländerna sänkte alkoholskatten.
Förra året köpte svenskarna mer öl utomlands än på hemmaplan. Under december månad noterade dock Systembolaget en försäljningsökning. Den har fortsatt under januari, plus 4,7 procent för starköl.

Tror inte på trendbrott
Jens Spendrup tror dock inte att ett trendbrott är på gång.
- Nej. Så länge prisskillnaderna är så stora mellan Sverige och grannländerna som de är i dag så kommer försäljningen att bestå. Vad som har hänt de senaste åren är att svenskarna börjat dricka mer starköl och mindre folk och lättöl. Det har satt fart på svarthandeln och den kommer att fortsätta så länge prisskillnaderna finns kvar. Det mesta av konsumtionsökningen säljs svart, säger han.

Sätter sitt hopp till härstedt
För att stoppa svarthandeln och öka försäljningen för svenska bryggerier hoppas han att regeringens enmansutredare Kent Härstedt (s) ska föreslå kraftigt sänkt skatt på öl i sitt slutbetänkande om svensk alkoholbeskattning som kommer
i mars.
- Skatten bör sänkas med mellan fyrtio och sextio procent för att få effekt. Först då slutar folk handla i utlandet. I dag producerar svenska bryggerier bara sjuttio procent av det öl som konsumeras i landet. Tidigare var det hundra procent, säger Jens Spendrup.
Under förra året sålde Systembolaget tretton procent mindre alkohol än året innan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om