Sänkt fart på vägarna i höst

Om Vägverkets förslag går igenom kommer 39 mil väg i Uppsala län att få sänkt hastighet från 90 till 80 kilometer i timmen. Förhoppningen är att det ska rädda liv i trafiken. Men vissa av de föreslagna sänkningarna har redan väckt reaktioner.

Foto:

Uppsala2009-09-13 08:00
Vägverket har gjort en stor genomgång av vägarna runt om i landet. Först ut var de nationella vägarna förra året, något som bland annat ledde till att delar av E 4 till Tierp höjdes till 120 kilometer i timmen.
- Den här gången handlar det om alla vägar som inte är nationella vägar. Totalt sett berör översynen 50 mil väg i Uppsala län och på 39 av dessa sänks hastigheten från 90 till 80, berättar Stefan Tykesson, projektledare Region Mälardalen.

Målsättningen har varit att anpassa hastigheten till den säkerhetsstandard vägen har. Vid en olycka har just hastigheten en avgörande effekt för vilka konsekvenserna blir. Upp till 80 kilometer i timmen klarar man normalt sett en kollision utan att omkomma. För vägar som ska ha högre hastighet krävs mitträcken, räfflor i vägbanan eller vägrenar utan alltför mycket buskar och träd som gör att risken för en kolli­sion minskar.
- Vid singelolyckor är det till exempel vanligt att man krockar med något vid sidan av vägen, säger Stefan Tykesson och tillägger att även hur tätt det är mellan korsningarna och hur mycket trafik det är utefter vägen har tagits med i beräkningen.

På de 90-vägar som inte ansetts vara tillräckligt säkra föreslår Vägverket sänkt hastighet till 80 kilometer i timmen. I Uppsala län handlar det bland annat om väg 292 hela vägen från Harg förbi Gimo, Österbybruk och Tierp, väg 290 från Uppsala till Österbybruk, delar av väg 272, 273, 263 och hela väg 254 (se kartan). Även mindre vägar som vägen från korsningen med riksväg 76 och ut till Öregrund sänks till 80 kilometer i timmen.
- Huvudsyftet är att minska antalet döda och skadade. I Uppsala län räknar man med att det kan bli fem färre döda under en tioårsperiod med de nya hastighetsbestämmelserna. Lägre hastigheter bidrar också till bättre klimat eftersom koldioxidutsläppen minskar, säger Stefan Tykesson.

Han påpekar att den tidsförlust det innebär för enskilda resenärer att sänka farten från 90 till 80 kilometer i timmen inte är så stor. Enligt Vägverket handlar det om 50 sekunder per mil. En av få vägsträckor som får höjd hastighet är väg 55 mellan Litslena och Örsundsbro där det blir möjligt att köra 100 kilometer i timmen.
Vissa av sänkningarna har redan väckt reaktioner. Det gäller bland annat väg 292 som många anser vara en bred och fin väg.
- Vi har fått mycket synpunkter på det. En del tycker med viss rätt att det är väldigt bra standard på den. Vi väntar nu in svaren från remissinstanserna. Är det så att det visar sig att vägen faktiskt uppfyller våra krav eller att man åtgärdar den så att den uppfyller kraven så är det möjligt att vi kan ändra oss.
Beslut om de nya hastigheterna ska fattas under oktober. Sedan kommer vägarna att skyltas om i november.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!