Varje år kommer SOS Alarm ut med statistik om inkomna larmsamtal till 112. I år kan man konstatera att larmsamtalen med hjälpbehov 2016 ökat med 6 procent jämfört med året innan. Totalt inkom över 4 miljoner samtal in till larmcentralen.
Uppsalaborna ringde till SOS Alarm 103 989 gånger under året, men då en del samtal lagts på innan man kommit fram besvarades enbart 82 091 av dem. Det är en minskning jämfört med föregående års 83 448 besvarade samtal. 60 844 samtal bedömdes ha hjälpbehov.
Av dessa vidarekopplades en del av samtalen sedan till olika instanser: allra flest vidarekopplades till vården, 26 637 samtal. Drygt 22 700 gick till polis, 4 300 till jourhavande präst, 1 100 till jourhavande socialjour och 7 samtal registrerades som tips om smuggling.
Till skillnad från majoriteten av Sveriges andra län har Uppsala tillsammans med Västmanland en egen larmcentral vid vårdbehov, SVLC. När ett samtal kommer in där SOS-operatören förstår att det finns ett vårdbehov, vidarekopplas samtalet direkt till SVLC. Enligt Helena Söderblom, presschef vid SOS Alarm, är detta något problematiskt.
– Vi är inte helt nöjda med det systemet. Eftersom vi vidarekopplar till SVLC så fort vi förstår att det är ett vårdärende blir det krångligare att koordinera insatsen, vi blir inte navet i insatsen, så att säga. Dessutom måste den vårdsökande beskriva problemet två gånger istället för en.
LÄS MER: Uppsala tar över ambulansdirigeringen
SVLC startades under våren 2015 för att samtalen med vårdbehov ska vara mer anpassade mot sjukvården, med sjuksköterskor som kan bedöma läget så fort som möjligt i vårdkedjan.
Okynnessamtalen, det vill säga när någon ringer in enbart för att störa 112-tjänsten, minskade också jämfört med föregående år från 2 250 samtal till 1 945 stycken.