Samtal för utveckling

Hur bra är man som kompis. Och hur går matematiken? Det får man veta vid utvecklingssamtal i skolan. Pixel har träffat fyra elever i Danmarks skola som vill ha fler samtal varje termin.

Max Granat, Sebastian Sundström, Nathalie Aronsson och Sofia Lundkvist tycker att man borde ha fler än ett utvecklingssamtal varje termin.

Max Granat, Sebastian Sundström, Nathalie Aronsson och Sofia Lundkvist tycker att man borde ha fler än ett utvecklingssamtal varje termin.

Foto: Robert Berthagen

Uppsala2004-11-20 00:17
När Pixel frågar om det är bra med utvecklingssamtal i skolan svarar Max, Sebastian och Sofia "Ja!" högt medan Nathalie svarar "Nej!".
Men när alla ska förklara närmare så visar det sig att de alla gillar utvecklingssamtal. Men att det ibland kan vara lite jobbigt att sitta där och vara i centrum tillsammans med både lärare och föräldrar.
­- Jag svarade "Nej!" mest för att jag tycker att det känns pinsamt om fröken säger att man är dålig på något, förklarar Nathalie Aronsson.
De andra håller med. Ingen gillar att få höra om det är något man inte är bra på. Men samtidigt är det enda gången under året som man får reda på vad fröken och de andra lärarna tycker.

Max Granat säger att han inte brukar prata om skolan så mycket med sina föräldrar utan det blir oftast om han haft ett prov. Sebastian Sundström håller med, men Sofia Lundkvist säger att hon brukar prata med sin mamma om skolan en del.
­- Men min bror brukar inte prata så mycket hemma, säger hon.
­- Nej, inte min heller, säger Nathalie Aronsson.
Kanske är det så att killar inte berättar lika mycket hemma som tjejer gör. Så tror i alla fall Sofia och Nathalie att det kan vara. Max och Sebastian tror också att det kan vara så.

Innan det är dags för samtalet så brukar man fylla i ett frågeformulär hemma. Där svarar man på olika frågor och det blir en form av betygsättning av hur man är som kompis och hur man klarar de olika ämnena.
-­ Det gör jag tillsammans med någon förälder. Jag vet att vår fröken fyller i ett likadant papper och det är lätt att svara på frågorna, säger Nathalie Aronsson.
Alla fyra vet på ett ungefär vad deras fröken kommer att ta upp.
­- Det känns bra att någon förälder är med så att man känner sig trygg, säger Sofia Lundkvist.
­- Då får alla reda på vad man kan förbättra sig i och hur man varit. Det är mycket bättre än om man får höra vad alla lärare tycker alldeles själv, säger Max Granat.

Att bara ha ett möte per termin tycker Max Granat är alldeles för lite. Två stycken borde det vara, menar han.
-­ Kanske man skulle kunna ha ett möte i mitten och ett i slutet av terminen, säger Sofia Lundkvist.
-­ Ja, då skulle det vara lättare att komma ihåg vad man ska förbättra sig i, förklarar Sebastian Sundström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!