De två reklambyråerna har det gemensamt att företagsnamnen består av bokstavskombinationer de ständigt får förklara. Men det var inte det som gjorde att NPP och WJOS hittade varandra och efter köp bildar nya byrån NPP Uppsala.
Erik Stenbeck, styrelseordförande i NPP, delägare samt projektledare, var den som tog initiativet till affären.
– Jag gillar det WJOS har gjort, de gör humanistiska jobb som berör och gör intryck snarare än att bara ha ett starkt uttryck, säger han.
Benny Johnson är vd och en av grundarna av WJOS.
– Vi är bra på att bygga upp varumärken för våra kunder, men sedan gäller det att kommunicera det i alla kanaler. Det är där vi behöver hjälp, med sociala medier och digitala medier, säger Benny Johnson.
Från 1 december flyttar NPP från Boländerna till WJOS lokaler fyra trappor ovanför Fyristorg, i gamla Hotell Gillet. Ingen anställd sägs upp, de båda företagen har med sig sex personer vardera. Benny Johnson blir vd för det nya företaget. NPP finns förutom i Uppsala också i Örebro, Stockholm och Västerås. I och med uppköpet av WJOS får NPP över 50 anställda.
– Vi vill göra avtryck på den nationella arenan, och det har vi mycket större möjlighet att göra nu. Vi vill bli en byrå att räkna med, säger Erik Stenbeck.
Tanken är att de anställda på kontoren ska samarbeta mellan orterna.
– Nu finns det fler att lära sig av. Och vi som jobbar här kan göra fler och större uppdrag, säger Mia Öström, copywriter och delägare.
Samgåendet beror inte på att det var nödvändigt ekonomiskt, menar de. Däremot krävs samarbete för att klara sig som reklambyrå i dag.
– Det finns många som jobbar i nätverk. Det har vi också gjort, men vi tror att den här lösningen blir bättre och ger större engagemang. Det finns ett behov att vitalisera en verksamhet som har funnits länge, det ger energi till dem som jobbar, säger Benny Johnson.
När han och kollegerna får lyfta fram en tidigare NPP-kampanj som de har gillat väljer de ett uppdrag för Axfood.
– Vardagsmaten.se, det var ett bra strategiarbete, smarta kanalval och snyggt utfört. Det var Sveriges näst mest nedladdade app under kampanjen, säger Benny Johnson.
Erik Stenbeck på NPP får välja en WJOS-kampanj, men tar inte de uppmärksammade reklamfilmerna med Felix Herngren för Länsförsäkringar, utan en kampanj om anhörigstöd i Uppsala kommun.
– Anhörigcentrum. Där har man närmat sig ett allvarligt ämne på ett känsligt sätt, säger Erik Stenbeck.
Sammanslagen byrå vill jobba nationellt
De vill bli bättre för kundernas skull. Men också ge ny energi till de anställda. Nu vill hopslagna NPP och WJOS bli en byrå att räkna med.
WJOS reklambyrå.Erik Stenbeck,Mia Öström,Elisabeth Årbrandt och Benny Johnson.
Foto: Hans E Ericson
Flera stora kunder
NPP (Nordlinder, Pihlblad och Pontén) startade 1970
i Örebro och har utöver det kontor i Stockholm, Uppsala och Västerås. Bland kunderna finns Fonus, Axfood,
Atlas Copco och Playing for Change (Hugo Stenbecks stiftelse).
WJOS startade 2001 i Uppsala (namnet är en bokstavskombination av grundarnas efternamn: Weidstam, Johnson, Jonson och Sporron), och har även ett kontor i Stockholm. Bland kunderna finns Länsförsäkringar, Sika Norden, Moelven skog och Akademiska sjukhuset.