Samma byrå bakom bluffen

Hur kunde domkyrkan, Jernbron och Fyrisån hamna på omslaget till en reseguide om Stockholm? Nu berättar Uppsalafotografen som tog bilden.

Det var Uppsalafotografen Anders Tukler som tog bilden som hamnade på Lonely Planets guide till Stockholm.

Det var Uppsalafotografen Anders Tukler som tog bilden som hamnade på Lonely Planets guide till Stockholm.

Foto: TT

Uppsala2015-06-03 15:00

Det var Anders Tukler, frilansfotograf i Uppsala, som i maj 2003 tog bilden av domkyrkan ovanför Fyrisån som på något sätt dök upp på omslaget till Lonely Planets Stockholmsguide. Enligt honom beror misstaget troligen på felaktiga sökord hos en bildbyrå som köpt bilden.

– Jag beklagar att Lonely Planet råkat ut för bildbyråns slarv. Det har hänt liknade saker förut. Värst (och dyrast) var det nog för mejeriföretaget som köpte bilden på den "grekiska yogurt-turken" får några år sedan, skriver han i ett mejl till UNT.

LÄS MER: "Jag känner inte riktigt igen vyn"

Det var 2010 som en då 77-årig grekisk man till slut belönades med 1,7 miljoner kronor efter att han hamnat på omslaget till mejeriföretaget Lindahls turkiska yoghurt.

Att bilden skulle dyka upp igen var en dubbel överraskning för Anders Tukler– den är knappast ens aktuell som en bild av Uppsala längre.

– Som Uppsalabild är den nog ganska död. Uppfräschningen av årummet har gjort den omodern. Men som Stockholmsbild är den ganska unik :-), skriver han.

LÄS MER: Nu trycks reseguiden om

Lonely Planet

Lonely Planet är ett bokförlag som ger ut reseguideböcker om länder och platser i världen. Deras böcker används av bland andra backpackers. Lonely Planet har sitt högkvarter i förorten Footscray i Melbourne, Australien.

"If you read something written by a Lonely Planet author, you can guarantee they've been there, had a look for themselves and are telling you what they really think. It's trusted advice from a trusted source," skriver Lonely Planet själva på sin hemsida.

Källa: lonelyplanet.com

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!