Samarbete över landsgränserna

NYHETER. Fyra elever sitter vid ett av de runda borden i cafeterian på Arlandagymnasiet och pratar med varandra. Trots att två av dem kommer från Belgien kommer de bra överens och skrattar högljutt. De är en del av ett projekt som pågått på Arlandagymnasiet under året som gått.

Uppsala2014-02-18 17:02

Totalt deltar elva elever från varje land. I november förra året var de svenska eleverna i Belgien och nu har de belgiska eleverna kommit till Sverige. Under besöken bor de hos varandras familjer.
– Det är en upplevelse, vi har sett ett annat land och upplevt en helt annan livsstil, säger Dorien Begyn från Belgien.
– Vi har sett något som våra föräldrar aldrig upplevt, säger Diede Mercier.

Eleverna går på handels- och ekonomiprogrammet. Under den första projektdelen, som presenterades den 15 februari, har eleverna gjort marknadsundersökningar för att ta reda på vad konsumenterna tycker om närproducerade och ekologiska varor.

De har även samlat ihop fakta till nästa års elever som ska fortsätta med projektet och sälja produkter som man undersökt marknaden för.
– Vi har mest fokuserat på att ta reda på hur vi ska sälja produkterna, säger Jasmine Nilsson.

En sak som eleverna har lagt märke till är att det fortfarande finns små affärer i Belgien till skillnad från Sverige där det växt fram fler och fler affärskedjor och köpcenter.
– Men små affärer är något som håller på att komma tillbaka till Sverige. Det kommer mer och mer, säger den svenska eleven Mathilda Joback.

I övrigt tycker eleverna inte att det är så stor skillnad mellan Belgien och Sverige. Men en viss skillnad i skolsystemet finns fortfarande tycker de.
– I Belgien tar man med sig en macka till lunchen till exempel. Men vi får varm mat till lunch, säger Mathilda Joback.

Eleverna reser sig upp och går in i ett klassrum för att hålla sina projektpresentationer. De ska presentera vad de har kommit fram till under året. De berättar att de inte är nervösa utan väl förberedda.

Det är mycket energi i salen och de svenska orden blandas med de engelska. En lärare ställer sig upp och börjar prata. Det blir tyst i salen. Hon presenterar projektet och låter sedan eleverna ta över.

De visar upp och jämför diagram och marknadsundersökningar. De belgiska eleverna presenterar även sina UF-företag.

Eva Hjelm, lärare i turism, berättar att engagemanget från eleverna har varit stort.
– De svenska eleverna fick en guidad tur i Belgien, och i Sverige har de fått organisera resor för dem från Belgien och presenterat olika turistmål, säger hon.

Jasmine Nilsson tror att hon kommer ha nytta av projektet i framtiden.
– Det kommer vara något vi alltid kommer att komma ihåg. Jag tror det här kommer att vara en bra grund, säger Jasmine Nilsson.

EU-projekt

Detta är elevernas projektarbete i årskurs tre. Fler ämnen är inblandade: turism, internationell ekonomi och rättskunskap. Projektet är ett Comenius-projekt, och är finansierat från EU.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om