Det var inte bara trafikanter som tyckte att det var tufft när Islandsbron renoverades. Eva och Lars Myrberg, som har drivit familjeägda Joels café i nio år, märkte av ett stort kundtapp.
– Vi fick ingen information inför brobygget. Och sedan den 1 april har vi haft otroligt lite folk. Ingen har velat sitta här när fyra–fem grävskopor har stått bredvid och väsnats. Och när det väl kom någon, så höll de på med singel så att det bara flög mot kunderna, säger Eva Myrberg.
Bron är nu färdig, men det har enligt ägarna tagit för hårt på verksamheten. Nu väljer de alltså att sälja.
– Det har påverkat oss hela tiden. Visst måste de få bygga, och det har blivit fint nu, men de hade kunnat göra det smidigare, säger Eva Myrberg.
Enligt henne och Lars Myrberg har brorenoveringen även bekymrat gästerna, som tidigare uppskattade den lugna miljön.
– De har inte hittat den avkoppling som de är vana vid.
Tina Hallin, informatör vid kommunens gatu- och trafikkontor, säger att information ska ha gått ut till alla berörda. Och att några, däribland Joels café, fick en månads avdrag på markhyran för att det var stökigt vid uteserveringen.
– Men ingen ville sitta där. Det dammade oerhört och pågick längre än en månad, säger Lars Myrberg.
– Vi var tvungna att renovera bron som var i så dåligt skick. Det är beklagligt att verksamheter upplever sig drabbade men kanske oundvikligt i en stad som växer i den takt som Uppsala gör, säger Tina Hallin.