Sala backe och Fålhagen
Båda dessa stadsdelar anses redan så pass utbyggda och känsliga för ytterligare exploatering, att inga nya stora bostadsområden föreslås i planförslaget. Merparten av de nya bostäderna samlas runt genomfartsgatorna Tycho Hedéns väg, Vaksalagatan och Fyrislundsgatan, som omvandlas till så kallade stadsgator med ny bebyggelse närmare gatan, både bostäder och kontor.
Trafiken beräknas minska med en ny västlig E 4.
Plats för viss utbyggnad
Med färre bensinstationer i gatukorsningen Vaksalagatan - Tycho Hedéns väg kan utrymme finnas för viss nybyggnad, enligt förslaget.
Övriga bostäder tillkommer genom förtätning med enstaka hus, inredning av vindar och liknande. Befintliga parker och grönområden bör bevaras och utvecklas, enligt förslaget. Fålhagen anses ha särskilt stor brist på parker, medan Sala backe redan är en av Uppsalas grönaste stadsdelar.
Kulturhistoriska hänsyn
Den enda större grönyta som föreslås lämna plats för nya hus är grässtråket väster om Fyrislundsgatan, men den stora kraftledningen utmed vägen sätter hinder i vägen. Ledningen måste grävas ned eller flyttas om nybyggnad ska bli möjlig.
I båda stadsdelarna finns bostadsmiljöer av hög kvalitet där särskild hänsyn måste tas till de kulturhistoriska värdena, enligt planförslaget.
Många äldre
Stadsdelarna har en hög andel äldre befolkning och i Sala backe föreslås främst större bostäder för att locka fler barnfamiljer. I Fålhagen bör främst byggas nya hyresbostäder för att bredda utbudet av boendeformer. Parkeringsbestämmelserna och behovet av p-platser i Fålhagen bör ses över, enligt förslaget.
Klicka här för att titta på karta
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!