Videon är inte längre tillgänglig
Den avgörande orsaken till SJ:s beslut är dödsolyckan på tågperrongen i Uppsala för drygt två år sedan då en 25-årig kvinna avled sedan hon försökt komma med tåget till Stockholm i farten.
Nu har SJ byggt om två vagnar så det är omöjligt att öppna dörrarna. En av dem presenterades i Uppsala på onsdagen. Ny teknik har satts in som låser hela tåget när det har börjat rulla. Även fotsteg och handtag på vagnens utsida har tagits bort för att ingen ska kunna hoppa upp på tåget och försöka ta sig in i farten.
Trots riskerna är problemen stora och de ökar.
– Vi har ett 50-tal tillbud om året i landet där människor riskerar att skada sig för att de är sena, sliter upp dörren och försöker hoppa på tåget. Vid fem av dem blir passagerarna allvarligt skadade. Värst är det på pendeln mellan Uppsala och Stockholm. Vi tvingas säga till ett 15-tal personer om dagen, säger Lars Lindberg teknisk fordonschef vid SJ.
Han tror att det allt mer uppskruvade tempot i samhället är en av orsakerna till att folk gör som de gör.
– Man har mindre tid i dag än för 30 år sedan då de här vagnarna var nya.
De två som byggts om ska nu testas mellan Uppsala i Stockholm till årsskiftet. Sedan ska samtliga SJ:s 350 vagnar från 1980-talet få samma låssystem och succesivt sättas in på Uppsalapendeln. Det beräknas ta 1,5 år och kosta cirka tio miljoner kronor.
– De vakter patrullerar Uppsalapendelns perronger för att stoppa folk som försöker ta sig ombord kommer att vara kvar tills vidare, säger Lars Lindberg.
Tågbolag som SJ kör åt väntas följa efter och bygga om sina vagnar. SJ:s nyare vagnar har redan låsta dörrar.