Den nuvarande byggnaden invigdes 1866, samtidigt som den allra första järnvägen kom till Uppsala. Då gick det tre turer om dagen. Destinationen var Stockholm, dit tog det 2,5 timmar.
Att göra om centralstationen har diskuterats av lokalpolitikerna länge och väl - kanske till och med väl länge. Redan 1990 skrevs samarbetsavtal mellan kommunen, Banverket och det som i dag är Jernhusen AB om att utveckla området. Men under 90-talet kom inget bygge i gång, samtidigt som tågtrafiken bara ökade. Först 2003 blev ett avtal om nytt resecentrum klart. Prislappen? Två miljarder kronor. Men så är det också ett av de största byggprojekten i stadens historia.
Stationshuset satte man i gång med i november 2008. Om 44 dagar är det dags för invigning. Det blir större än det förra och i två plan, varav ett under jord. Övervåningen blir lugnare medan den nedre kommer ha ett snabbare flöde av människor. Att folkflödet blir maffigt är inte konstigt; varje dygn reser 25 000 personer med tåg till eller från Uppsala.
Mycket vatten har runnit i Fyrisån sedan det första Uppsalatåget rullade mot Stockholm, och i dag ställs helt andra krav på stationsservice. Därför flyttar många nya butiker nu in: skoservice, apotek, mobiltelefonbutik, sushiställe, UL-information, och kafé. Några gamla bekanta följer också med: Pressbyrån, Pocket Shop och SJ:s resebutik.
Med tanke på stressade pendlare har Jernhusen fokuserat på extra snabb service; apoteket Doc Morris ska exempelvis kunna fixa fram mediciner på recept på fem minuter. Man har också velat skapa mysigare miljöer att sitta och vänta i, till exempel genom matställen med sittplatser.
Många var sugna på en plats i stationshuset, säkert på grund av det lukrativa läget. Och de nya butiksstartarna är entusiastiska. George Georges driver både kaféet Coffehouse by George, och Yama Sushi, som får 50-70 platser.
- Vi erbjuder en totalupplevelse för kunden, och höjer ribban när det gäller sortiment och utbud. Det gäller både sushirestaurangen och kaféet, säger han.
Och Michael Blomquist på Tele2 menar att nya centralstationen blir ett bra läge för deras första butik i Uppsala.
- Vi tror att resande människor har ett stort behov av att köpa tillbehör, ladda sin mobil, köpa kontantkort och mobiltelefoner. Det kommer bli fantastiskt fint, riktigt hightech med digitala tapeter som vi byter ett antal gånger per år så hela butiken byter skepnad, säger han.
Caesar Lahdo från Mr Minit tror att tågåkarna kommer att gilla deras snabba service.
- Det blir lätt för dem som pendlar att lämna in på morgonen och hämta på kvällen, de slipper springa runt på stan. Man kan också få service direkt på plats, säger han.
När gamla stationen öppnades 1866 förgyllde självaste Kung Karl XV tillställningen. Till invigningen den 11 april satsar Jernhusen på mer lokala talanger, som komikern Lasse Eriksson och kören Tonprakt - och det blir barn från förskolan Vildrosen i Almtuna som klipper banden.
LÄS MER: Läs mer i Citytidningen, fredag 26 februari.
Såhär blir det nya stationshuset
Det är inte var dag som Uppsala får ett skinande nytt stationshus - det var närmare bestämt 141 år sen sist. Den 11 april blir det invigning. City har koll på hur det blir.
Foto: Skiss: Wåhlin arkitekter AB
Stationsområdet har runt 66 000 besökare varje dag.
Den nya centralstationen är designad av Wåhlin Arkitekter AB. Den har en yta på cirka 2300 kvadratmeter och fasader i glas och stål. Man har satsat på miljöteknik som solfångare och energisnåla värmesystem, och glasfasaderna hålls uppe av återvunnen järnvägsräls.
Uppsalas gamla stationshus ritades av Kungl. Järnvägsstyrelsens (numera SJ:s) chefsarkitekt Adolf W Edelsvärd i "Holländsk renaissance-stil". Det uppfördes 1865-1869.
Fastighetsbolaget Jernhusen AB renoverar den gamla stationen med start i maj 2010. Bistro Hijazz blir kvar, liksom de kontorshyresgäster som vill. På bottenplanet kommer en ny verksamhet - vilken är ännu hemligt.
Jernhusens kostnad för renoveringen av det gamla huset plus bygget av det nya är cirka 150 miljoner kronor.
Samtidigt som stationshuset öppnar även Centralpassagen, en gång- och cykelgenomfart under spåren. Hela resecentrum står klart i december 2011.