I dag, 112 år efter starten, inleds bilmässan Mondial de l’Automobile i Paris. Där väljer Saab att presentera sin första bil med elmotor, en motor som har tillverkats av Uppsalaföretaget Electroengine.
– Det känns jättekul att den visas upp nu när det är mycket fokus på elbilar. Dels att Saabs ledning tar tag i det och vill kommersialisera bilen. Dels för vår credibility att kunna vara en partner i det arbetet, säger Thomas Bergfjord, vd på Electroengine.
Elbilen, en Saab 9-3, drivs av litiumjonbatterier och har en beräknad körsträcka på 20 mil. Den ska kunna accelerera från stillastående till 100 kilometer i timmen på 8,5 sekunder och har en topphastighet på 150 kilometer i timmen. Batteriet kan laddas i ett vanligt hushållsuttag på tre till sex timmar, beroende på hur urladdat det är.
Elbilsprojektet är ett samarbete mellan elmotorföretaget Electroengine, biltillverkaren Saab, batteriföretaget Boston Power, projektledningsföretaget Innovatum och elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle. I december förra året beslutade Energimyndigheten att stödja projektet med 86 miljoner kronor.
Bilarna är ännu inte redo för marknaden. Just nu provkörs de, totalt tio Saab 9-3 ska testköras före årsskiftet och nästa år planerar man att rulla ut 70 elbilar på Sveriges gator. När bilarna kommer ut till försäljning är ännu oklart. Möjligtvis avslöjar Saab det under mässan.
– Vår förhoppning är ju att det ska ske så snart som möjligt, säger Thomas Bergfjord.