– Svensken har flyttat ut på terrassen, förklarar butiksägaren Lars Fagerhov.
Familjen Strömberg står och spanar på två jättelika fåtöljer i konstrotting, med sittdynor som går i ljusgrått.
– Vi testsatt dem nyss, och de var hur bekväma som helst, säger Robert Strömberg.
Tillsammans med frun Hanna Strömberg och dottern Vera är han på jakt efter nya utemöbler. De ska glasa in den nya altanen, och har planer på ett vinterträdgårdsrum som behöver möbleras. Bekvämlighet står högst upp på familjens prioriteringslista.
– Vi vill ha ett rum där man kan få lite lugn och ro. Det ska kännas avslappnat, man ska kunna sitta ute och ta en kopp kaffe en solig vinterdag, säger Hanna Strömberg.
För de som letar efter nya utemöbler har valet blivit svårare. Vad som tidigare var ett relativt enkelt beslut – trä- eller plastbord? – har på senare år blivit en djungel av valmöjligheter. Och att familjen Strömberg fastnat för just konstrotting är ingen slump. Materialet har varit populärt i flera år, och trenden ser ut att hålla i sig.
– Det ska kännas mer naturnära. Färgmässigt så håller svart på att försvinna. Grått och brunt har tagit över, säger Lars Fagerhov, som äger Möbelmagasinet.
Dova färger och praktiska material som konstrotting, granit, klinker och träliknande plasten aintwood dominerar marknaden. Det ska vara lättskött. Möbelförsäljarna UNT pratat med har ”underhållsfritt” som sitt mantra.
– Folk har inte tid för annat. De har ju knappt tid till sig själva, säger Lars Fagerhov.
Väljer man ett lättskött material kan utemöblerna stå vart som helst, förklarar Katarina Andersson, säljare på Bauhaus.
– Det finns inte så mycket man behöver tänka på med de materialen. De behöver inte stå under tak.
Samtidigt har en annan trend växt fram, och blivit stor på bara några år: loungegrupperna. Överdimensionerade soffgrupper dominerar butikerna med sina välstoppade tygsitsar. Enligt Katarina Andersson är loungegrupper numera det som säljer bäst.
– De har verkligen växt fram snabbt. Det handlar väl om att man vill kunna sitta och mysa ute. Vi har flyttat ut vardagsrummet, förklarar hon.
Lars Fagerhov tror att det handlar om att vi börjat sudda ut gränsen mellan ute- och innemiljöer.
– Ute och inne håller på att mötas. Flera av mina kunder köper även utemöbler som de använder som matsalsmöbler inomhus.
Men hur blir det med sittdynorna i loungegruppen, de verkar inte så underhållsfria?
– Det stora problemet är att det finns så mycket skitdynor på marknaden, som inte ens håller en sommar. Väljer man en bra dyna, till exempel i olifinväv, så tål de sol, vind och vatten, säger han, men rekommenderar ändå ett överdrag för att skydda mot smuts och pollen.
Överlag tycker Lars Fagerhov att det är viktigt att tänka på kvaliteten, och att det kan vara värt att lägga en extra slant på produkter som håller i årtionden. Funderar man på konstrotting ska man exempelvis ta en titt på banden. Stolar med bredare band är billigare att tillverka, men de får också sämre kvalitet.
– Man ska våga ställa frågor som kund. Varför är det så, varför kostar den här mer än den andra. Så att det inte bara blir priset som styr, säger han.
På Ikea står Håkan Falk och hämtar ut sex vita karmstolar från tag-själv-lagret. Han ska inte ha dem själv, utan har blivit hitskickad för att köpa dem till en släkting i Sundsvall. Själv har han inte mycket till övers för trender med plastmaterial.
– Nej, det ska vara äkta vara. Jag har en gammal trämöbel hemma, som jag har jag haft i tolv år. Jag oljar in den varje år, men den håller fint än, säger han.