Så tycker politikerna om planerna
-I dag präglas tjänste- och kunskapssamhället av rörlighet. Helt avgörande blir därför att säkerställa goda transporter, med cykel, kollektivtrafik men också för person- och lastbilar. Den planering som gällt i Uppsala under senare tid att prioritera utbyggnaden i stråk längs ostkustbanan skall därför fortsätta. Lokaltrafik på järnvägen är avgörande för framgången och Upptågets införande har ju varit en succé. Mellan stråken, där förutsättningar finns för god kollektivtrafik, måste gröna korridorer skapas och hävdas.
Om Uppsala får anses vara i en byggfas ser du någon risk att man glömmer bort eller inte prioriterar miljöfrågor?
- Givetvis måste miljö och klimat vara grundläggande utgångspunkter för planeringen. Allt från byggnadernas utformning och energieffektivitet till system för dagvattnets omhändertagande. När det gäller kollektivtrafiken skall planeringen ha som utgångspunkt att starka, radiella stråk bildas som medger god framkomlighet och på sikt när underlag finns kan spårburen trafik införas. Devisen "Tänk spår kör buss" manifesterar detta synsätt.
Finns det någon nackdel med att Uppsala växer?
- En växande kommun kan ha viss växtvärk. Men det överskuggas helt av det positiva i att människor kan få arbete. Uppsala är gynnat med sina två universitet som drar hit unga människor som efter utbildning i många fallstannar och söker arbete. Genom god kollektivtrafik kan den funktionella arbetsmarknadsregionen i Mälardalen utvidgas, vilket gör att det blir fler jobb att välja mellan för den enskilde, att arbetsgivarna kan rekryter rätt kompetens och att arbetslösa kan får arbete.
Kommunalrådet Niclas Malmberg (mp) som kämpar för grönytor och tror på spårvagnar. Hur vill du se att Uppsala växer?
- Miljöpartiet vill att kommande bostäder i första hand tillkommer i kollektivtrafikförsörjda kransorter. Det finns en tydligt belagt koppling mellan god folkhälsa och tillgång till bostadsnära park- och naturområden; stadens grönområden ska därför bevaras. Vissa bostadstillskott i själva Uppsala går fortfarande att göra, men det är inte en långsiktigt hållbar utveckling att möta bostadsbehovet med att bygga igen parkområden.
Den regionala tågtrafiken och busstrafiken måste samtidigt byggas ut till kransorterna för att skapa förutsättningar för pendling som både är långsiktigt hållbar och attraktiv.
Om Uppsala får anses vara i en byggfas ser du någon risk att man glömmer bort eller inte prioriterar miljöfrågor?
- Ja, risken är uppenbar; dels att kortsiktigt enkla lösningar i form av att ta i anspråk grönområden, men också att inte tillräckliga krav ställs på ett energieffektivt byggande. Livskostnadsanalyser för energianvändningen borde alltid ligga till grund inför varje beslut om byggnation. Uppsala är en så stor stad att ett spårvagnssystem behövs som komplement till busstrafiken.
Finns det någon nackdel med att Uppsala växer?
- Ja, om tillväxten sker på bekostnad av stadens kvaliteter och på ett sätt som skapar sociala problem. Det är också en nackdel - men för andra - om staden växer genom att vi drar till oss befolkningsunderlag från orter som därigenom får problem att upprätthålla en god samhällsservice.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!