Så tränas barpersonal hantera berusade

Hur ska bar- och serveringspersonal agera när gäster blir arga för att de nekas servering? Det är ett av de ämnen som tas upp under den utbildning som länsstyrelsens projekt Ansvarsfull alkoholservering erbjudit restaurang- och kroganställda i Enköping, Håbo och Sala-Heby.

Henrik Mattson spelade narkotikapåverkad och våldsam, Tommy Olsson, Enköping den som attackeras våldsamt framför baren där Mehmet Dogru, Sala agerade bartender.

Henrik Mattson spelade narkotikapåverkad och våldsam, Tommy Olsson, Enköping den som attackeras våldsamt framför baren där Mehmet Dogru, Sala agerade bartender.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2007-10-04 17:47
Ett drygt 30-tal personer deltog i utbildningen som också innehöll genomgångar av alkohollagen och vilka regler som gäller för servering av alkohol, genomgångar av hur alkohol medicinskt påverkar människor och vilka effekter det får, vilka olika typer av narkotika som florerar och hur man kan se om människor sannolikt är påverkade av narkotika.

Det längsta passet under den avslutande utbildningsdagen leddes av Henrik Mattson, konflikthanterare, som själv gått restaurangskola och har arbetat på restaurang och som krögare innan han sadlade om till först skådespelare och därefter läste bland annat beteendevetenskap och under nio års tid lett seminarier om konflikthantering på restauranger.
- Alkohollagens teori är en sak, verkligheten och hur man anpassar sig till den är en helt annan. Men det viktigaste är att förebygga konflikter, förbättra oddsen för att det inte ska uppstå hotfulla eller våldsamma situationer, sade Henrik Mattson.
Det bästa är om man kan "prata ut" personer som är för berusade för att bli serverade, poängterade Henrik Mattson och tipsade om att man kan ta till exempel hög musikvolym till hjälp.
- Säg att ni gärna vill prata med den som högljutt kräver att få berätta varför han visst kan dricka en till starköl, men på en lugnare plats. Och gå tillsammans mot dörren där det i många fall finns vakter som kan hjälpa till med en avvisning.
- Och var försiktiga med att ta tag i personer. Många av oss har väldigt stark känsla för personliga revir, och går man över revirgränsen så är det redan där en upptrappning av en konflikt som startade med ett nej till servering.
- Kom ihåg att ni har rätt och inte behöver höja er på den avvisades bekostnad, eller ta åt er av om han gör sitt bästa för att förminska er. Att "rädda ansiktet" på den som avvisas kan vara det bästa sättet att nå ert syfte, att vägra servering och skicka hem den överförfriskade.
- Men kom också ihåg att ni i första hand ska skydda er själva och andra gäster i våldsamma situationer, och ring sedan polisen. Behövs ambulans, så begär först ambulans, då kommer polisen också.

Flera rollspel ingick i seminariet där Henrik Mattson agerade berusad och i något fall narkotikapåverkad, och kursdeltagarna fick spela personal.
- Hela kursen har varit väldigt bra, vi har fått många användbara tips om hur man kan agera och väldigt bra information om bland annat alkohollagen, sade Mehmet Dogru från Sala, en av kursdeltagarna.
Kursen avslutades med ett skriftligt prov som för dem som klarade det ger ett diplom som bevis på att de gått utbildningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om