– Jag köpte den på en timme, säger Tage Selsborg, 74 år från Björklinge.
Han har precis bytt bil till en Lexus NX450H.
– Jag tyckte att den jag hade under de senaste två åren var bra, men när det nu kom en laddhybrid så fanns det ingen tvekan.
Elbilen är den i särklass mest sålda biltypen i Uppsala, och ökningen syns landet runt. Trots en mängd olika faktorer, som höjda drivmedelspriser, skatter och kriget i Ukraina, så finns det fortfarande de som är köpsugna. Men resonemangen varierar – en del tänker på utseende och funktion, andra tänker på pris och utsläpp.
Tage Selsborg kör mycket i stan i Uppsala, och när hans bil kör under 40 kilometer i timmen så går den bara på el. Men det som var avgörande för köpet var varken priset, bränsleförbrukningen eller märket i sig.
– Det var lite av ett smidighetsbeslut. Jag tycker om hybriderna, och att den går på el i stan. Den kostade 650 000 och jag köpte den direkt. Det var också väldigt billig skatt på den, vilket var avgörande.
En som tänker mindre på smidighet, och mer på kostnaderna, är Timothy Fedorov, 38, från Skuttunge. Han gillar bilar och teknik, och har länge kört elbil, bland annat en Tesla, men kostnaden motiverade inte att ha den som bruksbil under flera år.
– Jag tänker mycket på ekonomin, och inför mitt senaste köp räknade jag mycket på kostnaderna innan jag slog till, säger han.
Hans nyköpta bil som anländer i augusti är en Fisker Ocean One – ett märke som påstår sig vara marknadens mest miljöhållbara fordon. En konkurrent är bland annat Škoda Enyaq, som Timothy Fedorov köpte i somras.
– Det är en bra och familjevänlig bil, men den laddar lite för sakta. Den har heller inte så mycket "själ", jag kan unna mig något roligare.
Fisker-bilen har varit en dröm länge. Enligt Timothy Fedorov så har den allt som han hittills saknat i en elbil.
– Det är världens mest hållbara bil. Den är gjord på återvunnet material, har solpaneler och lång räckvidd. Funktionen är som en familjebil, men med körkänslan av en sportbil. Framför allt är den billigare än de flesta andra bilar, som min nuvarande Škoda.
Hans ideal är en innovativ tillverkare som gör bilar som är bättre, klimatsmartare och som ger honom en bättre ekonomi.
– Kostnaden är en stor del av det, och hållbarheten. Det sätter också press på andra, större tillverkare som BMW, Volvo och Tesla.