Så ska resecentrum cykelanpassas
Särskilda hus där cyklar kan parkeras i två våningar på varje våningsplan, där det är rent, väl upplyst och omskött av cykelvärdar. Det är en av flera visioner för att förbättra för Uppsalas cyklister vid Resecentrum i Uppsala.
Cykelsituationen utanför centralstationen som vi är vana vid.
Foto: Rolf Hamilton/arkiv
Ett par av cykelparkeringarna på Resecentrums västra sida är färdiga och planerna är i det närmaste klara för ytterligare cykelparkeringar på båda sidor om rälsen. Exempelvis ska det bli en helt ny cykelparkering vid Strandbodkilen. Där ska man kunna komma direkt upp på perrongen för Stockholmstågen via både trappa och hiss. Det ska också bli ett nytt cykelstråk längs med Frodeparken.
Men cyklisternas situation vid det nya resecentrum är inte helt färdigutredd. Enligt Miljöpartiet bollas cyklistfrågorna mellan gatu- och trafiknämnden och kommunstyrelsen. Det verkar som att ytterligare cykelparkeringsplatser än de redan projekterade behövs. Men marken som man har tillgänglig räcker inte till. Och hur är det med säkerheten för cyklisterna bland de gående i exempelvis den kommande Centralpassagen under spåren? Seminariearrangören Miljöpartiet vill ta frågeställningarna ytterligare ett steg.
- Vi skulle gärna se att Uppsala bli Sveriges cykelhuvudstad i och med byggandet av nya Resecentrum och vi vill stimulera till att flera tar cykeln till och från stationen. Detta av både miljö- och hälsoskäl, sa bland annat kommunalrådet Niclas Malmberg (MP) då han inledde seminariet.
I panelen ingick både miljöpartister och kommunala tjänstemän, samt en av de arkitekter som designar miljön kring Resecentrum. Planer finns på cykelgarage. Man har diskuterat att förlägga det nordväst om nuvarande stationshuset. Men det är oklart när den byggnationen kan genomföras. Inte minst när det gäller vem som ska betala.
- Vi i projektgruppen vill att det ska bli ett cykelgarage men har inga pengar till det. Så fort de kommer kan vi sätta i gång. Kommunstyrelsen påstår dock att det finns pengar, sa Catharina Danckwardt-Lillieström, biträdande projektledare för Resecentrum.
Landskapsarkitekt Mattias Nordström presenterade flera idéer om hur man fösökt lösa cyklisternas parkeringsproblem vid andra järnvägsstationer. I cykelparkeringshus på flera håll i Tyskland finns det sinnrika anordningar för att placera cyklar i dubbla rader på höjden. Dessa platser är avgiftsbelagda och i parkeringshusen kan finnas både luft till cykeldäcken, reparatörer och annan service.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!