En hund har sprungit bort från sin ägare, och en fattig pojke får syn på lappen som utlovar hittelön. Så börjar den deckarhistoria som ligger på skolbänken framför 12-åriga Hedda Starlander. Nu är det upp till henne att fortsätta på berättelsen.
– Jag tänker att pojken ska göra upp en plan om hur han kan fånga hunden, säger hon.
Pennor möter papper och klassrummet tystnar på Katarinaskolans tredje våning. Precis som vanligt innebär tisdag eftermiddag en lektion i svenska för Hedda och hennes klasskamrater i årskurs 6, men idag är lektionen lite speciell. Klassen är nämligen med i ett projekt som just nu pågår på Uppsala Universitet. Inledningen av deckarna de fått framför sig är skrivna av studenter som läser tredje terminen på lärarprogrammet, och nu ska eleverna skriva färdigt berättelserna innan de skickas tillbaka till studenterna på nytt. Bakom projektet står Linn Areskoug, lektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier. Hon menar att projektet blandar lärarutbildningens teoretiska delar med det praktiska, något som ska stärka studenterna genom resten av utbildningen.
– Lärarutbildningen har fått kritik för att vara för teoretiserad och det finns en felaktig inställning om att teori och praktik står åt helt olika håll. Det är ett sätt att visa att båda delar är relevanta, säger Linn Areskoug och fortsätter.
– Studenterna motiveras till att ta sig an litteraturen samtidigt som de får viktig erfarenhet från skolans verklighet.
Carina Skeri arbetar både som lärare på Katarinaskolan och som adjunkt på lärarutbildningen. Enligt henne har textbytet positiv effekt både på studenterna och hennes elever.
– Eleverna får en ökad skrivlust när det finns en riktig mottagare av texterna. Samtidigt får lärarstudenterna en bra förberedelse inför deras praktik ute på skolorna. Projektet ger en kunskap om vilken nivå eleverna ligger på när det gäller skrivande och läsförståelse, säger Carina Skeri.
I slutet av veckan samlas lärarstudenterna kring en workshop för att analysera elevernas fortsättning på deckarna. I år har studenterna fått anmäla sig frivilligt till att delta i projektet, och Linn Areskoug har goda förhoppningar om att liknande aktiviteter ska bli ett återkommande inslag i framtiden.
– Det handlar om att skapa lust och engagemang för att lära, säger hon.