SÄ ska fjolÄrets "snöröjningskatastrof" undvikas

Årets första snöfall blev kort men intensivt. Den stora utmaningen för snöröjningen i Uppsala kommer dock först nĂ€r snön ligger kvar en lĂ€ngre tid.

Peter Nilsson, omrÄdeschef pÄ stadsbyggnadsförvaltningen, hoppas att Ärets snöröjning ska fungera bÀttre Àn i fjol.

Peter Nilsson, omrÄdeschef pÄ stadsbyggnadsförvaltningen, hoppas att Ärets snöröjning ska fungera bÀttre Àn i fjol.

Foto: Adam Wrafter

Uppsala2024-12-07 05:00

Det snökaos som uppstod i slutet av november var följden av ett av de tio största enskilda snöfall som uppmÀtts sedan början av 1900-talet. Men kommunen hade sedan god hjÀlp av blidvÀder som sÄg till att snön var borta inom en vecka.

undefined
Årets första snöfall var intensivt, men kortvarigt. Mindre Ă€n en vecka senare var snön borta.

Större utmaningar kan det bli senare i vinter nĂ€r, eller om, snön ligger kvar en lĂ€ngre tid. Kommunen översköljdes av felanmĂ€lningar om brister i snöröjningen under den förra vintern. PĂ„ fem veckor efter fjolĂ„rets stora snöfall i slutet av november kom det in ungefĂ€r 1 500 anmĂ€lningar om brister i snöröjningen.

En del av kritiken rörde den instÀllda sopsaltningen av de större cykelbanorna i början av vintern. Men det handlade ocksÄ om bristande uppföljning och otydliga krav pÄ entreprenörerna som kommunen betalar för att ploga gator och gÄng- och cykelvÀgar. LÄngt efter att det slutat snöa kunde det ligga kvar decimetertjock modd pÄ mÄnga platser i stan.

undefined
Under förra vintern var det mÄnga som anmÀlde att det var moddigt och svÄrframkomligt lÄngt efter att det slutat snöa. Hamnplan var en plats dÀr det lÀmnades mÄnga felanmÀlningar.

"GĂ„ng- och cykelbanan Ă€r ett hĂ€rke av moddig och spĂ„rig snö", skrev en person i en felanmĂ€lan till kommunen. "Är det nĂ„gon som medvetet försöker skada cyklister?", var kommentaren frĂ„n en annan. "Årets snöröjning Ă€r en katastrof", var slutsatsen frĂ„n en anmĂ€lare.

Men i Är ska det bli bÀttring, enligt Peter Nilsson, omrÄdeschef pÄ stadsbyggnadsförvaltningen.

Han sÀger att det under ett riktigt kraftigt snöfall Àr svÄrt för plogbilarna att hÄlla jÀmna steg med snöandet. Det skulle bli orimligt dyrt att ha en gigantisk flotta av traktorer och plogbilar stÄende stand by för att klara de mest extrema förhÄllanden. Viktigare blir det dÄ hur det ser ut efter att det slutat snöa. HÀr har man frÄn kommunens sida skÀrpt kontrollerna jÀmfört med förra Äret.

– Vi vill vara sĂ€kra pĂ„ att vi fĂ„r det kommunen bestĂ€ller och betalar för, sĂ€ger Peter Nilsson.

undefined
"GÄng- och cykelbanan lÀngs SjukhusvÀgen Àr ett hÀrke av moddig och spÄrig snö", stod det i en felanmÀlan frÄn 5 december i fjol.

PÄ vilket sÀtt har ni utökat kontrollerna?

– Vi sprider ut resurserna över fler platser. Och vi Ă€ndrar ocksĂ„ pĂ„ var vi Ă€r ute sĂ„ att entreprenörerna inte ska veta var kontrollerna sker nĂ„gonstans, sĂ€ger Peter Nilsson.

Samtidigt har kommunen gjort ett sÀrskilt kartlager i sina system dÀr information om Äterkommande fel samlas mer systematiskt.

Dessutom uppger Peter Nilsson att utbildningen av snöröjningsentreprenörerna ska komma tillbaka.

– Den togs bort under pandemin. Men nu ska vi Ă„teruppta utbildningen. Vi hĂ„ller pĂ„ och planerar den nu, sĂ€ger han.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!