Slut på elsparkcykelkaoset på Celsiusskolan

Nu ska det bli ordning på Celsiusskolans skolgård. Skolledningen har tröttnat på fulparkerade elsparkcyklar och gjort upp en plan med det dominerande företaget Ryde Technology.

Den här bilden togs innan Ryde etablerat sig i Uppsala men det är ungefär så det brukar se ut vissa tider under dagen, säger Ferro Naderi.

Den här bilden togs innan Ryde etablerat sig i Uppsala men det är ungefär så det brukar se ut vissa tider under dagen, säger Ferro Naderi.

Foto: Ferro Naderi

Uppsala2024-09-22 19:00

Bristen på parkeringsdiciplin har ställt till det för lärare och elever. Stressade elever parkerar så att ingångar och brandgator blockeras. Ett problem inte minst för att räddningsfordon kan hindras från att ta sig fram.

När Ferro Naderi, som arbetar som intendent på skolan råkade på en företrädare för Ryde tog han upp problemet. Och nu ska det bli bättre ordning.

– Förut var det andra aktörers cyklar som ställde till problem men nu är det Rydecyklarna som står i vägen. Vi har många idrottselever här och de är uppe tidigt och tränar och är ofta stressade till sina lektioner. Då parkerar de så nära ingången de kan för att hinna, berättar Ferro Naderi.

Han tycker överlag att det är ett problem med elsparkcyklarna. 

– Det är klart att ungdomarna använder dem när bussen är dyr, men en del kör för fort och på områden där det leker barn. Och jag har aldrig sett någon använda hjälm.

Att komma åt dem som inte sköter sig är svårt, medger Seth Egenberg, Sverigeansvarig på Ryde Technology (som grundades i Norge).

– Förarna måste ta ett eget ansvar. Men alla som använder våra elsparkcyklar måste genomgå en kurs där man får lära sig vilka trafikregler som gäller och hur man får parkera.

undefined
Seth Egenberg framför Rydes egna parkeringsställ som snart kommer att finnas på Celsiusskolan.

Den som parkerar fel får böta 30 kronor.

– Vi har ett system där man måste skicka in ett foto på hur man parkerat. Vår kundtjänst går igenom runt 15% av bilderna och har man ställt sig fel får man först en varning och om det upprepas får man en bot.

Ändå ser man en hel del felparkerade elsparkcyklar runt om i Uppsala. De kan stå mitt i en cykelbana, blockera ingångar eller ligga slängda i ett dike. 

– I Uppsala har vi 20 anställda som hämtar in inaktiva elsparkcyklar, byter batterier och reparerar. För oss är det en dålig affär att ha cyklar stående så vi hämtar dem så fort vi kan. Just nu kan jag se att det är 60 cyklar som inte används, av de 1 300 som vi har i Uppsala.

I början av nästa vecka ska det i alla fall bli omöjligt att parkera fel på Celsiusskolan.

– Vi använder oss av geofencing och har tillsammans med skolan ritat upp en digital karta över var man får parkera. 

Ferro Nadari hoppas på att det nya systemet ska fungera och ser också fram emot att Ryde ställer upp särskilda ställ för elsparkcyklarna, vilket ska ske i början av nästa vecka.

– Nu väntar vi på att de ska agera. Jag tycker förresten att man skulle numrera cyklarna tydligt. Ser man nån köra eller parkera på fel sätt kan man bara fota, skicka in och så får den personen böter. Det borde kunna fungera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!