Så ska Ackis lösa den akuta krisen

Akademiska Bristen på vårdplatser är tidvis lika stor som i somras. Det säger chefsläkare Bengt Sandén som bekräftar att Akademiska sjukhuset nu satsar på hyrsjuksköterskor för att lösa den akuta krisen.

Akademiska sjukhuset.

Akademiska sjukhuset.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2013-11-06 09:06

Akutsjuksköterskan Emanuel Pettersson berättade i tisdagens UNT om krisen på sjukhuset. Bengt Sandén som är chefsläkare har läst brevet som Emanuel Pettersson skrivit. Han instämmer i att sjukhuset har en besvärlig situation med överbeläggningar och platsbrist.
– Vi är överens om att vi har ett stort problem. Sedan har vi förstås olika perspektiv.

Han säger att ansvariga jobbar så mycket de kan för att rekrytera sjuksköterskor. Men rekryteringen går långsamt.

Det sägs att ni ska hyra in sjuksköterskor?
– Det är en av de kortsiktiga lösningarna. Hyrsjuksköterskor är inte helt unikt för oss. Det har förekommit tidigare. Och vi måste jobba både långsiktigt och kortsiktigt.

Sjuksköterskornas fackförbund, Vårdförbundet, tycker att långsiktiga lösningar vore bättre:
– Att hyra in sjuksköterskor är en kortsiktig lösning, det vore mycket bättre att satsa på att rekrytera egen personal. Det måste vara dyrare att ta in hyrföretag än att erbjuda rätt lön och schema, säger avdelningsordförande Monica Hedström Carlsson.

Det saknas cirka 130 sjuksköterskor i dagsläget. Det innebär att sjukhuset har fått dra ner på antalet vårdplatser.

Är platsbristen värre än i somras?
– Kanske inte värre, men tidvis ungefär lika stor. Det är definitivt värre än i våras på grund av alla vakanser, säger Bengt Sandén.

Sjukhusledningen har i media uttryckt att patientsäkerheten inte är hotad. Hur vet ni det?
– Hög arbetsbelastning och stress är en riskfaktor för felhändelser, men dessbättre har vi inte sett någon ökning av allvarliga skadehändelser.

Har ni missbedömt läget ute på sjukhuset?
– Det är väldigt svårt för mig att säga. Problemet är inte unikt för oss. Vi sitter med samma problem som andra sjukhus. Jag tycker att de åtgärder som vidtagits under hösten visar att vi tar problemen på stort allvar.

Emanuel Pettersson säger att han inte fått någon respons från sjukhusledningen på det brev han skrivit.
– Han skickade brevet till ett mycket stort antal personer. Det är klart att han ska få respons från någon.

Inger Thorén, HR-direktör i sjukhusledningen, säger att sjukhuset långsiktigt arbetar med sitt arbetsgivarvarumärke.
– Det handlar om vad vi står för, vad som får medarbetarna att trivas och vara stolta över sitt arbete. Vi gör mycket som är bra men vi kan bli bättre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!